ATTENTION !!!

Monday, February 16, 2009

Kraftangan Dari Bahan Buangan

(Post: Bahasa Melayu)
"Berkat kegigihan dan sentiasa memanfaatkan bahan buangan, Saodah sekeluarga memperoleh pendapatan agak lumayan apabila hasil kraf tangan tersebut mendapat sambutan baik daripada orang ramai termasuk dari Singapura."

Seorang suri rumah, Saodah Sujak, 60, dari Kampung Parit Tengah, Sri Gading, Batu Pahat, Johor, menjadi contoh kepada wanita tempatan apabila mengusahakan industri kraf tangan secara kecil-kecilan daripada bahan buangan termasuk akhbar lama di rumahnya sejak 10 tahun lalu.

Menurut Saodah, selain akhbar lama, beliau turut menghasilkan kraf tangan daripada bahan plastik, kelapa, polestrin dan daun getah.

Katanya, antara yang dihasilkan adalah pokok dan daun bunga, pasu, bakul telur dan pelbagai cenderamata.

"Kesemua barang ini dibuat berdasarkan tempahan pelanggan dan boleh disiapkan antara dua hingga enam bulan," katanya.

"Harganya bergantung kepada sesuatu barang iaitu antara 60 sen hingga RM300 setiap satu."

Menurutnya, bagi bakul telur yang dibuat daripada akhbar lama untuk majlis perkahwinan, beliau mampu menyiapkan sebanyak 1,000 buah dalam masa dua bulan dengan harga 60 sen sebuah.

Saodah memberitahu, pengetahuan asas mengenai kraf tangan itu diperoleh daripada Kemas dan Risda yang kemudian dikembangkan mengikut daya kreativiti diri dan anaknya.

"Kedua-dua agensi ini banyak memberi sokongan termasuk membawa hasil kraf tangan kami ke beberapa pameran peringkat negeri dan kebangsaan," katanya.

Menurutnya, dia bersedia mengembang atau membesarkan industrinya itu pada masa akan datang jika mendapat bantuan dan sokongan daripada beberapa agensi kerajaan.

Sumber: Utusan Malaysia Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::