ATTENTION !!!

Wednesday, February 18, 2009

Class A Clubmaker

(Post: Bahasa Melayu)
"Setiap individu mempunyai keupayaan berbeza, jadi peralatan juga berbeza. Mesti tahu kemampuan dan kelemahan diri."

Dunia golf ibarat jiwanya, bukan sebagai pemain tetapi sebagai orang belakang tabir yang menentukan sama ada set golf yang digunakan seseorang pemain itu sesuai atau tidak dengan cara permainan mereka.

Aswan Baki, 40, ada semua jawapan itu dan dia memang dikenali di kalangan pemain golf sebagai pembuat serta pengubahsuai kayu golf (club maker).

Sesuai dengan kelayakannya sebagai 'Class A Clubmaker' yang mendapat latihan di Amerika Syarikat dan diiktiraf Professional Clubmaker Society (PCS), beliau adalah individu paling layak menjadi rujukan kepada pemain golf termasuk pemain profesional.

Bertempat di Lapang Sasar Golf Guthrie, Seksyen U8, Bukit Jelutong, Shah Alam, Selangor, Aswan mencurahkan ilmu mengenai peralatan golf dan sedia berkongsi maklumat dalam membantu menyelaraskan set golf pemain.

Beliau kini diiktiraf antara 100 club maker terbaik dunia. Berdasarkan senarai yang dikeluarkan laman web rasmi pengeluar peralatan golf, KZGolf , Aswan adalah wakil tunggal di Malaysia yang mempunyai kelayakan kelas A.

Walaupun bukan seorang pemain hebat, beliau membantu pemain golf tampil hebat, lebih yakin kepada kemampuan diri dengan kemahirannya membaiki, membentuk dan melaras kembali kayu golf bersesuaian dengan pemainnya.

Beliau boleh membantu pemain menentukan ketinggian dan jarak bola yang dipukul serta ketepatannya. Ini termasuk menyeimbangkan berat kayu golf agar sesuai dengan pukulan pemain serta mengawal keanjalan batang kayu golf sama ada keras atau lembut.

"Ramai pemain golf di Malaysia tidak mempunyai ilmu mengenai peralatan yang mereka gunakan. Tidak keterlaluan jika saya katakan, 70 peratus pemain golf di negara ini hanya membeli set peralatan berdasarkan jenama, harga atau lebih tepat mementingkan prestij."

"Set golf tidak perlu ditukar sekiranya pemain berasa tidak selesa dengannya. Ia mungkin tidak sesuai kerana tahap hayunan dan kayu golf tidak sepadan. Di sinilah peranan club maker melaras dan menyesuaikannya kembali kayu golf dengan pemain."

Sumber: Berita Harian Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::