ATTENTION !!!

Monday, February 7, 2011

Ketam Ternak Unggul

(Post: Bahasa Melayu)
" Ketam ataupun nama saintifiknya Krustasia decapod adalah haiwan laut yang memang sedap dimakan. "

Namun, menikmati ketam memang agak sukar kerana cengkerang yang keras. Jika mahu memakan ketam kita perlu mematahkan atau memecahkan bahagian yang keras itu untuk menikmati isinya.

Jika tersilap makan sudah pasti akan tertelan kulitnya malah boleh melukakan bibir jika terkena cengkerangnya yang agak tajam itu.

Namun bagi seorang usahawan di Kuantan, Dr. Syed Badaruddin Syed Ali, beliau telah memikirkan cara yang mudah dan senang untuk menghidangkan ketam.

Caranya dengan mengambil ketam selepas ia mengalami proses persalinan cengkerang.

Ketam perlu menjalani proses penyalinan kulit untuk pembesaran.

Syed Badaruddin yang juga pemilik Ternak Unggul Sdn. Bhd. memberitahu, kajian mengenai ketam cengkerang lembut dijalankan selama tiga tahun sejak 2007 sebelum mengkomersialkannya.

Menurutnya, ketam tersebut agak asing di negara ini. Tetapi di Thailand dan Vietnam, ia menjadi hidangan popular di restoran-restoran dan diternak secara tradisional.

"Teknik pembiakan dan penjagaan ketam ini dipelajari daripada kaedah tradisional."

"Daripada itu, saya gabungkan dengan kaedah moden untuk meningkatkan kecekapan penjagaan kualiti air dan daya pengeluaran," katanya ketika ditemui di kolam ternakan ketamnya di Balok Kuantan.

Dalam tempoh tiga tahun melakukan usaha penyelidikan dan pembangunan (R&D) itu juga, beliau banyak belajar membangunkan sistem kitaran air dan penyesuaian kadar tahap pH air.

Ia bagi mencari penyesuaian mengenai ketam-ketam yang kebiasaannya hidup dalam air payau masin.

Katanya, ketam dari spesies Scylla olivacea (ketam nipah) dan Scylla serrata (ketam laut) akan dikumpul untuk dipasarkan ketika ia berkulit lembut selepas proses bersalin cengkerang.

"Ramai tidak tahu bahawa ketam juga melalui proses bersalin kulit cengkerang. Ketam yang dipasarkan Ternak Unggul Sdn. Bhd. ini dikumpulkan selepas proses itu selesai."

"Ini merupakan projek pertama seumpama di Malaysia yang memasarkan ketam tanpa cengkerang," ujarnya lagi.

Tambah beliau, ketam berkenaan sangat unik kerana boleh dimakan keseluruhan isinya tanpa perlu membuang kulit.

Untuk memastikan ketam yang ternak kekal sihat katanya, kitaran air di jaga.

Air segar dipam bagi memastikan oksigen berada pada tahap optimum untuk membolehkan ketam terus hidup.

Proses menternak juga dilakukan secara tradisional. Namun ia sedikit berbeza kerana ketam-ketam itu diternak dalam gelung perigi bagi memperlahankan proses kulitnya mengeras semula.

"Kalau mengikut kaedah tradisional, ketam diternak di dalam kolam air payau yang digali supaya sesuai dengan habitat asal. Namun, ia berbeza dalam kolam konkrit dan air tawar."

"Teknik menternak dalam gelung perigi juga menjadi faktor ketam-ketam itu tidak dapat menyesuaikan diri dengan habitat asal dalam air masin dan payau."

"Bagaimanapun, proses cengkerang mengeras semula selepas bersalin menjadi perlahan ketika ketam-ketam itu berada dalam air tawar," jelasnya.

Menurut beliau, kebiasaannya, kulit cengkerang akan mengeras semula dalam tempoh 12 jam jika berada dalam air masin.

Tetapi proses itu menjadi perlahan dan mengambil masa sehingga tiga hari jika berada di air tawar.

Ketam-ketam tersebut juga katanya, memerlukan penjagaan rapi dalam memastikan proses bersalin kulit berjalan dengan sempurna.

Malah, ia lebih sensitif dalam persekitaran air berbanding ikan.

Penjagaan lebih rapi juga diperlukan ketika ketam-ketam itu melalui proses bersalin cengkerang yang biasanya antara pukul 11 malam hingga pukul 3 pagi.

Bagi menjamin ketam-ketam itu tidak mati ketika sebelum, semasa dan selepas proses tersebut, para pekerja diperlukan untuk memantau bermula waktu tengah malam hingga awal pagi secara lebih teliti.

"Selepas bersalin kulit, ketam-ketam perlu diasingkan daripada kulit cengkerang keras yang sudah terpisah daripada badannya bagi menjaga kualiti air supaya ia terus hidup sebelum dikutip untuk dijual," katanya yang kini memasarkan satu tan ketam tersebut setiap bulan.

Kata beliau lagi, ketam-ketam tersebut dijual pada harga RM25 setiap kilogram kepada pengusaha restoran makanan Cina, Jepun dan Korea di sekitar ibu negara.

"Ketam-ketam ini digemari kerana tidak perlu mengupas cengkerang sebelum dimakan dan boleh dinikmati keseluruhan isinya kerana perutnya bersih."

"Ia juga boleh dinikmati dengan pelbagai jenis resipi seperti ketam bercangkerang yang biasa," jelas beliau.

Ujar Syed Badaruddin lagi, beliau kini cuba meneroka pasaran antarabangsa memandangkan ketam tanpa cengkerang semakin popular.

Sumber: Utusan Malaysia Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::