ATTENTION !!!

Friday, May 21, 2010

Alat Latihan Pernafasan Blow Ball

(Post: Bahasa Melayu)
" Seiring dengan kejayaan mencipta Alat Pengujian Ketangkasan Puzzle Heksagon, kumpulan penyelidik sains sukan dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Johor, juga telah berjaya mencipta satu lagi alat yang dipanggil Blow Ball yang berfungsi untuk melatih pernafasan seseorang atlet. "

"Ia juga bertindak sebagai alat latihan sampingan sekiranya seseorang atlet itu mengalami kecederaan dan tidak dapat menjalani latihan seperti biasa."

"Atlet boleh meningkatkan kapasiti udara yang masuk ke dalam paru-paru selain dapat melancarkan peredaran darah dan menambahkan kecergasan," kata Pengarah projek produk tersebut yang juga Ketua Jabatan Terapi dan Rehabilitasi Fakulti Kejuruteraan Bioperubatan dan Sains Kesihatan UTM, Profesor Madya Dr. Abdul Hafidz Omar.

Terangnya, Blow Ball diperbuat daripada kerangka kayu berbentuk segi empat tepat seperti meja snooker dan mempunyai lapan lubang yang boleh dibuka dan ditutup mengikut permainan yang dipilih.

"Ia dilengkapi bersama beberapa biji set bola plastik, empat set batang paip dengan pelbagai warna dan saiz panjang."

"Antara permainan yang boleh dimainkan adalah seperti karom, snooker, bola sepak dan pelbagai lagi dan ia dimainkan dengan cara menghembus bola plastik dengan menggunakan batang paip berkenaan," jelasnya.

Sebelum memulakan permainan, pemain akan diambil kadar pernafasan dan kadar pernafasan selepas permainan dicatatkan.

"Dengan ini, perubahan kadar pernafasan dapat diukur. Pada kebiasaan pemain akan menjalankan latihan sebanyak 15 kali dalam satu sesi dan dalam seminggu sebanyak tiga sesi dijalankan."

Katanya lagi, perubahan dapat dilihat selepas atlet menjalani latihan selama empat minggu dan kenaikan sebanyak 3 hingga 5 peratus kadar pernafasan dapat dicapai.

Tidak ketinggalan juga, produk ini turut memenangi pingat perak dan anugerah kreatif dan inovatif dalam pertandingan Inatex tahun 2008 serta memperolehi pingat gangsa dalam MTE 2008.

Sumber: Kosmo! Online

Bookmark and Share

1 comments:

Dhea Ahmad May 21, 2010 at 11:28 AM  

Serius saye mmg xlepas kalo hembus camtu....sbb asthma.... nak hembus alat pengesan asthma pn xlepas...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::