ATTENTION !!!

Sunday, June 20, 2010

Kit Pembelajaran Sains USM

(Post: Bahasa Melayu)
" Kesukaran guru-guru di pedalaman untuk mengajar mata pelajaran sains kini dipermudahkan dengan adanya kit pembelajaran khas ciptaan sekumpulan penyelidik Universiti Sains Malaysia (USM). "

Kit berkenaan menumpukan aspek pembelajaran sains dengan cara lebih praktikal terutama kepada pelajar yang lemah.

"Modul kit pembelajaran sains sekolah rendah itu adalah hasil kajian yang dilakukan selama setahun terhadap corak pembelajaran murid-murid di beberapa sekolah di kawasan pedalaman Sabah," kata Ketua penyelidik, Dr. Hashimah Mohd. Yunus.

Beliau turut dibantu oleh Dr. Nooraida Yacoob, Dr. Norizan Esa dan Dr. Nordin Abdul Razak melalui geran serta peruntukan daripada Yayasan Sabah (YS) sebanyak RM2.7 juta serta kerjasama Jabatan Pelajaran Negeri Sabah (JPNS).

Hashimah yang juga pensyarah Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan (PPIP) berkata, kajian itu meliputi pelajar luar bandar di kawasan pulau, persisir pantai, kaki bukit dan pedalaman negeri itu untuk dijadikan kajian dengan kerjasama JPNS.

"Tahap pencapaian dan kebolehan murid di kawasan-kawasan ini amat berbeza, kebanyakannya tidak mampu mengikuti sukatan pelajaran sains yang dibuat oleh kementerian."

"Sehubungan itu, kita cipta satu kit mudah alih yang berupaya menarik minat mereka untuk mengikuti subjek berkenaan menggunakan barang-barang yang biasa dilihat dan dekat dengan diri serta persekitaran mereka," katanya.

Kit tersebut direka untuk disesuaikan mengikut kebolehan murid-murid tersebut dengan memasukkan unsur-unsur persekitaran mereka sebagai elemen pembelajaran.

Kit pembelajaran tersebut juga telah dipertandingkan pada Ekspo Sains Malaysia 2010 di Kuala Lumpur dan mendapat pingat gangsa bagi kategori Inovasi Penyelidikan.

"Berpandukan sukatan sains sekolah rendah, kita hasilkan kit yang di dalamnya mengandungi empat komponen iaitu Panduan Guru, Aktiviti Murid, Penilaian Murid dan Kit Sains."

"Kit sains ini mengandungi pelbagai bahan mengajar untuk guru dan murid-murid misalnya termometer, anak patung, tin kosong dan klip kertas mengikut tema subjek sains yang dipilih," jelasnya.

Jjelas Hashimah, murid-murid akan diuji tahap kebolehan mereka terhadap mata pelajaran itu sebelum menggunakan kit tersebut.

Sementara itu, Dekan PPIP, Prof. Abdul Rashid Mohamed pula menjelaskan, barisan penyelidik terlibat mula mendemonstrasikan kit tersebut di sekolah-sekolah pedalaman Sabah bermula Jun sebelum ia dikormesialkan.

Kit yang dianggarkan bernilai RM696 setiap satu itu dibangunkan dengan kerjasama penuh Yayasan Sabah dan Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) Sabah.

"Perkembangan masa depan bergantung kepada pihak berkenaan (Yayasan Sabah dan JPN). Namun sehingga kini kedua-dua pihak berbesar hati untuk tidak mengehadkan penggunaan kit tersebut kerana ia bersifat universal dan boleh digunapakai oleh semua," katanya.

Sumber: Kosmo! Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::