ATTENTION !!!

Thursday, June 24, 2010

Eylia Roselle

(Post: Bahasa Melayu)
" Adakah anda penggemar makanan tambahan untuk memperbaiki tahap kesihatan? Jika itu yang diinginkan, anda mungkin boleh mencuba produk daripada tanaman roselle yang dikeluarkan oleh ACF Food (M) Sdn. Bhd. (ACF Food). "

Pengurus ACF Food, Fakhariah Ishak, 44, berkata, kuntuman roselle mampu bertindak sebagai antiseptik dan tonik yang baik untuk kesihatan seseorang.

"Ia juga pernah dijadikan penyembuh secara tradisi untuk batuk, demam, kanser, kegagalan fungsi jantung dan hipertensi," katanya.

Menurutnya, tanaman roselle mula menarik perhatian pengusaha makanan dan minuman serta produk farmaseutikal kerana ia mempunyai kebarangkalian untuk dieksploit sebagai produk makanan asli dan pewarna bagi menggantikan pewarna sintetik.

Pemilik ladang roselle seluas 4 hektar di Kampung Seri Pantai itu mula mengusahakan tanaman berkenaan sejak enam bulan lalu secara kecil-kecilan.

Hasil kuntuman segar dan muda tanaman tersebut akan dihantar ke Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) Rengit untuk dieksport ke Australia.

"Kami mengutip hasilnya pada setiap minggu, dua atau tiga kali dengan dibantu oleh lima pekerja di ladang ini," katanya.

Dengan moto 'Sekuntum Roselle Sejuta Khasiat', Fakhariah memberitahu, tanah paling sesuai untuk tanaman roselle adalah jenis pasir kuning yang tidak memerlukan air banyak.

"Penjagaan pokok roselle mudah. Ia boleh juga disiram sekali atau dua kali sehari," kata anak kelahiran Batu Pahat itu.

Beliau berkata, produk keluaran ACF Food yang menggunakan jenama Eylia Roselle terdiri daripada jus, teh dan halwa roselle.

Sumber: Utusan Malaysia Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::