ATTENTION !!!

Friday, October 30, 2009

Aku Budak Minang - Kartunis Ujang

(Post: Bahasa Melayu)
"Saya mengumpul RM1 juta pertama ketika berusia 30 tahun."

Selama lebih 25 tahun mencipta fenomena dalam dunia kartun tempatan, Ujang tidak perlu diperkenalkan lagi. Watak kartun yang dicetuskan personaliti ini membesar seiring kelompok peminatnya sendiri.

Watak kartun lakaran kartunis tersohor ini iaitu Ujang, Atuk, Din Beramboi sehinggalah Usop Sontorian mekar subur hingga peminat ciliknya terus setia menantikan kemunculan setiap watak dalam meniti alam kedewasaan.

Sambil membuka rahsia, watak Ujang itu lahir dalam dirinya waktu membesar sebagai anak Minang dengan pegangan kuat adat pepatih di Negeri Sembilan.

"Watak Ujang Senang sendiri wujud ketika saya di bangku sekolah lagi," akui Ujang yang pada saat kegemilangannya bergelar jutawan pada usia 30 tahun.

Ujang mula berkarya pada usia 17 tahun di majalah Gila-Gila. Berkhidmat bersama majalah Gila-Gila hampir 10 tahun (1984-1993) sebelum berkarya semula sejak kira-kira tiga tahun lalu.

"Saya kembali berkarya di majalah Gila-Gila kira-kira tiga tahun lalu. Pada masa sama, saya menghasilkan drama televisyen Aku Budak Minang, Atuk dan Aca. Saya juga sibuk menjadi salah seorang anggota panel projek Sekolah Seni anjuran Kementerian Pelajaran membabitkan pelajar sekolah menengah."

Antara karya ciptaan Ujang yang popular ialah Aku Budak Minang, Atuk, Jibam, Aca, Intelligent Blues Club (IBC), Usop Sontorian.

Ujang juga menulis novel iaitu Jibam, Cinta Terakhir dan Fiona dan pernah menubuhkan majalah humor, Ujang.

Ujang masih lagi meneruskan legasi dunia kartun sebagai Pengurus Promosi di Creative Enterprise Sdn Bhd. Karya tersohornya, Atuk masih boleh dihayati sehingga kini di majalah Gila-Gila.

"Selain bidang kartun, saya juga mengendalikan perkhidmatan bot bagi kaki pancing di Tasik Kenyir," tambahnya lagi.

INFO:
Nama: Ibrahim Anon
Nama komersial: Ujang
Umur: 43 tahun
Tarikh lahir: 18 Oktober 1965
Tempat lahir: Kuala Pilah, Negeri Sembilan

Sumber: Berita Harian Online
Foto:
blog JiwaTempatan

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::