ATTENTION !!!

Tuesday, October 27, 2009

Penulis Novel 3 - Salina Ibrahim

(Post: Bahasa Melayu)
"Jika tanya pendapat saya, jawapannya mudah, mungkin betul kerana novel pertama yang saya hasilkan pada tahun 2001, bertemakan kemasyarakatan mampu memberikan pulangan belasan ribu ringgit dalam tempoh setahun setelah diterbitkan."

Bagi penulis novel kemasyarakatan secara sambilan, Salina Ibrahim, lumayan atau tidak pulangan yang diperoleh setelah hasil diterbitkan sebenarnya bergantung kepada karya dan juga penerbit novel itu sendiri.

Jika karya yang dihasilkan mampu menarik minat pembaca dan penerbit juga menjalankan pelbagai promosi untuk memperkenalkan novel tersebut di pasaran, maka tidak mustahil pendapatan yang diperoleh boleh mencecah ribuan ringgit hanya dalam tempoh masa tidak sampai satu tahun.

"Sebenarnya sama ada anda mampu meraih hasil lumayan ataupun tidak ia bergantung kepada beberapa faktor dan boleh dikatakan dua faktor yang penting ialah karya dan juga penerbit itu sendiri."

"Selain karya yang bagus dan boleh diterima pembaca, penerbit juga harus memainkan peranan penting dalam mempromosi dan memasarkan bahan terbitan mereka," ujarnya.

Bagi anak kelahiran Perak ini, bermula tahun 2001 hingga 2008, beliau berjaya menghasilkan tujuh buah novel dan yang terbaru dua lagi novel masih dalam proses.

Beliau yang juga merupakan Editor Pengurus Kumpulan Majalah Islam di salah sebuah syarikat penerbitan kini mampu mengukir senyuman kerana walaupun tidak memperoleh pulangan yang lumayan tetapi hasil wang royalti yang diterimanya, Salina sudah mampu membeli sebuah rumah, menukar kereta, membeli komputer riba, menunaikan umrah dan banyak lagi.

Bagi mereka yang ternanti-nantikan karya terbaru Salina Ibrahim, dapatkan naskah terkini hujung tahun ini.

"Untuk novel kelapan saya ini, sudah 80 peratus hampir siap tetapi judulnya biarlah saya simpan dahulu."

"Manakala untuk karya saya yang kesembilan, ia masih dalam proses penulisan tetapi saya sudah memulakannya," katanya mengakhiri perbualan.

Sumber: Utusan Malaysia Online
Foto:
web PTS

Bookmark and Share

1 comments:

SatuJutaIdea October 27, 2009 at 1:59 AM  

Andaikata rakyat Malaysia mempunyai sikap rajin membaca buku atau novel, pastinya ia dapat membantu memacu industri penulisan dan penerbitan di negara ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::