ATTENTION !!!

Friday, February 20, 2009

Pakar Penghias Joran

(Post: Bahasa Melayu)
"Jika ditambah dengan aksesori, hiasan pada batang joran, ia lagi menyerlah, nampak lebih ekslusif walaupun harganya lebih murah. Memasang aksesori sebenarnya tidak menjejaskan keupayaan batang joran kerana ia cuma dibuat pada kulit batang joran."

Bagi kaki pancing, Tarmizam Abd Karim, 36, kepuasan dalam aktiviti memancing boleh dicapai dalam pelbagai bentuk.

Beliau yang lebih dikenali sebagai Pok Mud’s di kalangan kaki pancing ini mencari kelainan dengan cara mencantikkan joran pancing dengan pelbagai corak yang dibuat sendiri di rumahnya.

Setiap batang pancing akan dicorakkan dengan pelbagai bentuk seperti bertemakan berlian, burung, ikan, batik, konsep tikar mengkuang serta pelbagai jenis corak lain bahkan nama pemilik joran itu juga boleh ditulis diatasnya.

Walaupun joran itu tidaklah semahal jenama popular, tetapi ia tetap cantik dan menarik kerana tulang belakang joran itu kelihatan lebih menyerlah jika disulami dengan corak dan warna yang sesuai.

Ia bukan sekadar menyedapkan mata memandang, tetapi sebenarnya turut memberi kesan dalam meningkatkan ketahanan batang joran kerana kebiasaannya cincin baru berkualiti akan dipasang, manakala lilitan benang dan gam pada joran membuatkan ia lebih tebal serta lasak.

Tarmizam juga lebih gemar membeli set peralatan secara berasingan dan mengubahsuainya mengikut keperluan kerana ia lebih murah serta mampu disediakan mengikut kehendak sendiri berbanding jika membeli set pancing yang sudah siap.

Menyingkap hasil kerja ini, Tarmizam menjelaskan, ia sebenarnya satu kerja seni kerana membabitkan ukiran dan corak mengikut pilihan pelanggan. Ada yang suka meletakkan nama, ada pula yang gemarkan warna yang nampak garang, masing-masing mempunyai pilihan sendiri.

Kemahiran yang dimiliki ini turut dikongsi bersama rakan pancing lain dan beliau memang menerima tempahan, cuma ketika ini agak terhad disebabkan kesibukan bekerja dan menguruskan keluarga.

Kerja mencantikkan joran memang rumit dan sebatang joran kebiasaannya boleh disiapkan dalam tempoh tiga hari jika tumpuan sepenuh masa diberikan. Prosesnya memang sukar dan memerlukan kesabaran yang tinggi.

"Setiap maklumat pelanggan akan direkodkan bagi memudahkan kerja saya. Jika mereka datang untuk kali kedua, saya sudah tahu apa jenis peralatan yang diperlukan," katanya yang memulakan minat seni joran itu mulai 1990.

Sumber: Berita Harian Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::