ATTENTION !!!

Wednesday, November 19, 2008

Bahulu Salwa Pelbagai Perisa

(Post: Bahasa Melayu)
"Bahulu Salwa bukan sahaja digemari kerana keenakan rasanya, namun ia juga boleh diperoleh dalam pelbagai perisa iaitu asli, oren, pandan, cip coklat dan strawberi."

Bahulu, salah satu kuih tradisional yang amat popular di Malaysia, sentiasa mempunyai permintaan tinggi dari para pelanggan terutama apabila menjelang musim perayaan.

Di negeri Kedah, jenama Bahulu Salwa yang diusahakan oleh Ismazuha Enterprise bukan satu nama asing kepada penggemar kuih tradisional tersebut.

Menurut Ketua Pengarah Ismazuha Enterprise, Noor Zuhhada A. Rahman, 28, sejarah pengeluaran kuih Bahulu Salwa bermula kira-kira 15 tahun lalu apabila ibunya, Hasnah Salleh, 60, berusaha menghasilkan kuih berkenaan secara kecil-kecilan di rumahnya di Kampung Batu 19, Kubur Panjang, Pendang.

Sehingga kini, menurutnya, perusahaan Bahulu Salwa melibatkan tiga cawangan iaitu di tempat asal di Batu 19 Kubur Panjang, Pendang; di Jalan Datuk Kumbar dan di ruang legar Segar Mart Jabatan Pertanian Kedah, Jalan Kuala Kedah di sini.

"Syarikat kami mempunyai 13 pekerja di tiga cawangan berkenaan dengan mengeluarkan kira-kira 1,200 peket atau 12,000 kuih baulu sehari."

"Semasa musim perayaan dan keramaian, permintaan turut bertambah sehingga pekerja sambilan turut diambil, manakala tempoh pengeluaran dilanjutkan."

INFO:
Syarikat Ismazuha Enterprise
Lokasi: ruang legar Segar Mart Jabatan Pertanian Kedah, Jalan Kuala Kedah, Kedah

Waktu operasi: 8.30 pagi hingga 6.30 petang

CONTACT INFO:
Telefon: 019-5464886 (Isma) atau 019- 4934192 (Zuha)

Sumber: Utusan Malaysia Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::