ATTENTION !!!

Saturday, November 29, 2008

Kelas Memasak RFC Enterprise

(Post: Bahasa Melayu)
"Walaupun premisnya itu baru berusia setahun jagung (mula dibuka pada Jun 2008), namun kini premisnya sudah mempunyai lebih 300 ahli, termasuklah dari Sabah, Sarawak dan Brunei, yang sama-sama minat dalam bidang masakan."

Satu kepercayaan yang sentiasa dipegang usahawan, Rohayati Ayub, yang juga merangkap tenaga pengajar yang sudah mencecah usia 45 tahun ini, setinggi mana kejayaan yang diraih pasti bermula dari langkah yang satu.

Kini, dia sudah boleh berbangga dengan pembukaan RFC Enterprise iaitu premis membekalkan bahan dan peralatan membuat kek, roti dan biskut yang terletak di Pusat Perniagaan Alma, Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

Dengan bayaran yuran serendah RM10 untuk setiap kelas masakan, beliau turut meringankan tulang menganjurkan kelas memasak hasil usaha dan pengalaman yang dikutip beberapa tahun lalu.

Selain membekal bahan masakan, dia turut membuka kelas masakan yang boleh memuatkan kira-kira 50 pelajar sekali gus di tingkat satu premis yang sama.

Kelas berkenaan yang diadakan setiap hari Sabtu dan Ahad memberi peluang kepada para pelajar melihat demonstrasi memasak sesuatu jenis masakan secara terus selain teori yang diajar berdasarkan resipi yang disediakan.

Dengan pelan jangka panjang untuk menyediakan sebuah asrama kepada pelajar yang datang dari jauh, tidak mustahil premis milik Rohayati ini bakal menjadi kilang yang akan melahirkan golongan wanita yang kaya dengan ilmu orang dapur.

INFO Kelas Memasak:
Antara masakan yang diajar termasuklah:
- roti
- kek
- kuih tradisional
- ais krim
- masakan barat

Sumber: Kosmo! Online

Bookmark and Share

1 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::