ATTENTION !!!

Tuesday, August 18, 2009

Kasut LEWRE Bertaraf Antarabangsa

(Post: Bahasa Melayu)
"Nama Lewre diambil daripada nama Lew. Rekaannya berjaya mencuri perhatian selebriti antarabangsa itu juga dipasarkan di lebih 30 buah negara di seluruh dunia. Antaranya termasuklah di Sepanyol Australia, New Zealand, United Kingdom dan Itali."

LEWRE, jenama kasut tempatan selama ini mungkin dianggap berasal dari Perancis ataupun Sepanyol.

Lebih membanggakan, pemilik jenama bertaraf antarabangsa itu adalah anak jati Malaysia iaitu Datuk Lew Fong Voon ataupun lebih mesra dengan panggilan Lewre Lew.

Lew, Ketua Pegawai Eksekutif dan Pengarah Reka Bentuk, Lewre International Sdn. Bhd., menggandingkan bakat, kreativiti dan kerja keras dalam mengangkat jenamanya ke peringkat antarabangsa.

"Sejak jenama itu diperkenalkan pada tahun 1997 di pasaran tempatan, saya tidak pernah membayangkan Lewre berasal dari Eropah."

"Tatkala orang ramai khuatir dengan jenama itu, saya cukup bangga menyatakan bahawa kami dari Malaysia dan mempunyai pasaran di seluruh dunia," kata lelaki yang berusia separuh abad itu.

Beliau berpendapat, apa juga produk yang bertaraf antarabangsa perlu mengikut piawaiannya.

"Baik kad perniagaan, risalah imej butik dan kedai semuanya mempunyai imej antarabangsa," ujar Lew yang memakai kemeja serba hitam.

Bapa kepada tiga orang anak remaja itu menjelaskan, beliau tidak pernah hilang arah tuju dan keghairahan dalam mencapai impiannya.

Lew sentiasa merendah diri dan mengamalkan hidup serba sederhana. Itulah yang membuatkan pereka kasut itu mampu mencipta nama di arena antarabangsa.

Lew yang lahir dalam keluarga penoreh getah dari Tapah, Perak itu pernah hidup dalam kemiskinan dan serba kekurangan.

Bagi membantu kedua-dua ibu bapaya, Lew bangun seawal pukul 3 pagi untuk menoreh getah sebelum ke sekolah.

"Keperitan itu yang mengajar saya erti kehidupan dan tidak mudah menyerah kalah walaupun berdepan dengan pelbagai dugaan," ujarnya yang pernah bekerja sebagai jurujual di sebuah kilang membuat kasut.

Ketekunan Lew telah menarik perhatian salah seorang pelanggan tetap kilang tersebut lalu menawarkannya peluang untuk memulakan perniagaan sendiri.

"Pada masa itu, sumber kewangan saya tidak begitu kukuh. Saya sanggup menjual kereta kesayangan untuk memulakan perniagaan, pelanggan itu juga menghulurkan bantuan kewangan dan menjadi salah seorang rakan kongsi perniagaan."

"Sebelum jenama Lewre lahir, saya telah mereka dan mengedar variasi kasut daripada jenama-jenama lain," kata lelaki yang gemar melancong itu.

Sementara itu, Lew juga gemar menyertai pameran kasut antarabangsa seperti Pameran Kasut GDS dan Global Shoes di Jerman.

"Penyertaan pameran seperti itu pada awalnya tidak memberi apa-apa keuntungan kerana ketika itu masyarakat antarabangsa langsung tidak menyedari kewujudan Malaysia."

"Tanpa berputus asa, saya masih menyertai pameran-pameran sedemikian untuk mempromosi nama Malaysia, pada masa yang sama menimba ilmu rekaan dan perniagaan," jelasnya.

Akhirnya, usaha gigih Lew membuahkan hasil apabila pereka kasut terkemuka dari Malaysia, Jimmy Choo turut menghadiri pameran GDS dan berkunjung ke tapak perniagaannya.

"Saya tergamam dan hilang kata-kata kepada Jimmy Choo ketika beliau sedang berjalan mengunjungi tapak perniagaan dan melihat rekaan kasut saya."

"Selepas itu, beliau berpaling ke arah saya dan bertanya asal saya. Apabila mengetahui saya berasal dari Malaysia, lalu beliau memuji rekaan kasut berkenaan."

"Jimmy Choo juga menjemput saya ke studionya di London untuk mempelajari selok belok rekaan dan perniagaan kasut supaya dapat menyertai Minggu Fesyen London," kata Lew yang kagum dengan keikhlasan Jimmy Choo.

Katanya, pada awal perniagaan beliau bekerja lebih daripada 16 jam sehari dan bermalam di kilang untuk menyiapkan rekaan dan membuat kerja-kerja pemasaran.

"Sehingga hari ini, saya masih mengamalkan sikap tersebut kerana percaya kejayaan bukan bersifat kekal."

"Bila-bila masa pun kita boleh jatuh. Maka, teruskan usaha anda untuk mengekalkan kejayaan itu," ujar lelaki yang suka bersosial dengan kawan-kawannya apabila ada masa lapang.

Bagi mengembangkan rangkaian produknya, beliau juga memperkenalkan koleksi pakaian dan aksesori tambahan seperti beg tangan untuk menarik lebih ramai pelanggan.

Misalnya, koleksi terbaru luruh sejuk 2009 mendapat inspirasi isu sedunia.

Himpunan fesyen terbarunya mengetengahkan konsep deria rasa seperti manis, pahit, masam dan pedas. Kesemua elemen rasa itu ditampilkan melalui sentuhan warna, potongan yang unik dan manik.

Lew berkata, himpunan rekaan jenama itu boleh disesuaikan untuk wanita moden dan ia dijual pada harga antara RM100 sehingga RM700.

Untuk menarik lebih ramai wanita moden tempatan dan antarabangsa, pihaknya akan memperkenalkan koleksi pakaian korporat untuk wanita bekerjaya.

Sumber: Kosmo! Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::