ATTENTION !!!

Saturday, October 23, 2010

Restoran AlRawsha

(Post: Bahasa Melayu)
" Jika anda melalui Bulatan Kampung Pandan, Kuala Lumpur, menuju ke Kampung Pandan, anda pasti akan tertoleh melihat sebuah bangunan batu dengan reka bentuk istana lama Arab yang tersergam indah. "

Siapa menyangka bangunan milik El-Ozeir Sdn. Bhd., ini merupakan sebuah restoran milik orang Islam.

Terpampang tanda Restoran AlRawsha, sebuah restoran Arab yang menghidangkan makanan Lebanon dan Arab Yaman.

Restoran milik bersama Pengarahnya, Sharifah Zainab Syed Ahmad dan suaminya, Toufic Muhammad El-Ozeir ini merupakan cawangan kedua Restoran AlRawsha di mana cawangan pertama terletak di Jalan Damai, Kuala Lumpur yang dibuka pada 2004.

Selain merupakan restoran Arab yang terbesar, AlRawsah juga restoran makanan Arab pertama yang berkonsep pandu lalu dan dibuka 24 jam.

Menurut Sharifah Zainab, beliau dan suami memilih lokasi sekarang kerana mahukan sebuah kawasan yang besar dan di Kuala Lumpur memang sukar mendapatkan tanah yang luas.

Restoran dua tingkat yang terletak di kawasan seluas satu ekar dengan keluasan lantai 3,000 kaki persegi ini boleh memuatkan seramai 2,000 orang pada satu masa.

"Di sini disediakan lebih 200 jenis masakan Arab yang amat digemari baik oleh golongan VIP, golongan istana mahupun orang kebanyakan."

"Bukan sahaja orang Melayu atau pelancong Arab malah orang Perancis, Rusia dan bangsa-bangsa lain di Malaysia juga menggemari makanan Arab kerana cara masakan yang menyihatkan di mana nasi, kambing dan ayam dimasak dengan cara ditanam di bawah tanah (mova)."

"Nasi mandy (sesetengah orang memanggil nasi mandil) kami dimasak menggunakan minyak zaitun dan minyak jagung manakala kebanyakan makanan lain dimasak dengan cara dipanggang."

"Di antara menu istimewa kami ialah nasi mandi kambing, nasi mandi ayam, makanan Lebanon seperti humus (kacang kuda kisar yang dimakan bersama roti, makanan yang dipanggang, tebulah dan pelbagai jenis manisan)."

"Selain pelanggan yang datang terus ke restoran, kami juga menerima tempahan daripada mereka yang hendak mengadakan sebarang majlis di sini."

"Banyak kemudahan yang disediakan di sini bagi keselesaan pelanggan seperti surau yang boleh memuatkan seramai 150 orang jemaah, bilik bermain untuk kanak-kanak, butik pakaian muslimah, sudut minyak wangi Arab, bakeri roti Arab dan pasar mini yang menjual bahan-bahan masakan makanan Arab," ujar ibu kepada tiga orang anak ini.

Sumber: Utusan Malaysia Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::