ATTENTION !!!

Monday, November 30, 2009

Saduran Metalmorphosis

(Post: Bahasa Melayu)
"Teknologi menukar penampilan kayu, batu, plastik, granit, seramik, kaca kepada logam, besi, loyang, krom dan gangsa menggunakan teknik saduran, sememangnya membawa persepsi dan alternatif baru industri seni bina dan hiasan dalaman mahu pun luar rumah."

Hiasan atau kemasan yang kusam ini seperti pasu batu atau plastik dan pintu boleh berubah menjadi eksklusif dan tampak mewah selepas disadur 'menjadi' logam.

Bukan setakat aksesori hiasan dalaman, tetapi dinding atau pintu selain kemasan lain rumah juga mampu diubah menjadi menarik hasil

Teknik saduran yang dikenali sebagai Metalmorphosis ini juga berupaya menonjolkan lagi seri tembaga, gangsa, perak, nikel, besi, krom, emas, aluminium, platinum, piuter dan loyang.

Kelebihan teknik ini menjadikan produk syarikat Lava Lifestyle yang terletak di pinggir Kuala Lumpur ini, amat unik dan menarik.

Pengarah Urusannya, RJ Sangae, berkata sebarang permukaan objek boleh disamarkan sebagai logam padu sebaik disembur cecair khas setebal satu milimeter.

"Menerusi kaedah Metalmorphosis, objek yang disadur menghasilkan karekteristik logam yang amat tahan lasak, susah lekang, tidak merekah selain tidak menggelupas," katanya.

Malah, selain aspek ketahanannya, kemasan ini jelas mengatasi logam asli kerana memberi jaminan jangka hayat 20 hingga 30 tahun kepada kelengkapan, permukaan dinding, pintu atau apa saja kemasan dalam rumah menggunakan teknik itu.

Apa yang menarik, kata Sangae, selain keberkesanan transformasi yang ditunjukkan iaitu mengubah bahan bukan logam kelihatan seperti logam tulen, ia dijangka memberi sentuhan baru dalam bidang seni bina dan hiasan dalaman khususnya membabitkan reka bentuk perabot serta industri pembinaan.

"Selepas disadur, sukar bagi pengguna membezakannya dengan logam asli kerana tiada impak seperti cat, disalut serbuk sadur atau bukti kemasan elektro digunakan pada permukaan objeknya," katanya.

Sangae menambah, tiada pembabitan haba, tenaga elektrik atau penyelesaian kimia dalam penghasilannya.

"Ia juga tidak memerlukan penggunaan acuan yang rumit, perkakasan serta tempat khas bagi tujuan operasi apatah lagi proses pembikinan panjang serta kos tinggi diperlukan," katanya.

Bagi memberi pelbagai inspirasi menepati keharmonian dan tema hiasan dalam dan luar rumah, Lava Lifestyle menyediakan sejumlah warna dan impak logam bagi pilihan pelanggan.

"Metalmorphosis makin diminati kerana cirinya yang tahan lama, kalis air dan api selepas mengalami proses oksida seperti logam tulen."

"Ia juga boleh dilihat kusam dan antik menerusi sisipan tembaga. Dan, jika mahu, kemasan menyerupai satin dan porselin juga mampu dihasilkan diadakan," katanya turut memberitahu berat bahan berkenaan yang jauh lebih ringan berbanding besi tulen menjadikannya pilihan terbaik bagi perusahaan mengukir arca, pintu garaj serta pagar, bumbung dan gazebo.

INFO:
Kelebihan teknik Metalmorphosis ...
- Mampu ubah batu, kayu, granit, seramik kepada logam
- Dapat bangkitkan seri tembaga, gangsa, perak dan nikel
- Sesuai bagi hasilkan aksesori dan kemasan hiasan dalaman dan luar rumah
- Cirinya lebih tahan lama, lasak, kalis api dan air
- Lebih ringan berbanding besi tulen

Sumber: Berita Harian Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::