ATTENTION !!!

Friday, October 30, 2009

Vanilla - The Green Gold

(Post: Bahasa Melayu)
"Kini, selepas beberapa tahun menjalankan penyelidikan dan percubaan, kami berjaya menghasilkan sistem integrasi penanaman, penuaian dan memproses vanila asli."

Rentak Timur Sdn. Bhd. mensasarkan penghasilan sebanyak 300 metrik tan vanila menjelang 2010.

Ketua Pegawai Eksekutif, Syed Isa Syed Alwi berkata, pengeluaran tersebut adalah bagi menampung kira-kira 15 peratus permintaan pasaran global.

"Bagi meningkatkan pengeluaran vanila, Rentak Timur akan bekerjasama dengan Vanilla Biomatrix Sdn. Bhd. untuk mengendalikan kontrak ladang di seluruh negara."


"Kontrak ini membabitkan keluasan ladang seluas 1 hektar yang akan ditanam kira-kira lima juta pokok vanila dalam tempoh dua tahun."

Ia akan melibatkan kira-kira 3,000 peladang di seluruh negara akan menjana pendapatan kira-kira RM3,000 sebulan bagi setiap 0.2 hektar yang mengandungi 1,000 pokok vanila.

INFO:
Vanilla is the second-most expensive spice after saffron.

The aggregate global demand for real vanilla is estimated at 2,000 tonnes per year,
especially for high-quality vanilla flavouring.

According to International Trade Centre, only 30 per cent of the world vanilla market comprises pure vanilla extract, while the remaining consists of synthetic vanilla extract produced from chemical components.

Currently, vanilla beans fetch some RM200 per kg. In 2004, it reached some RM2,000 per kg, thus earning it the title "green gold"
. - Business Times

Sumber: Utusan Malaysia Online
Foto:
Rentak Timur

Bookmark and Share

1 comments:

SatuJutaIdea October 30, 2009 at 11:31 PM  

Nilai harga yang amat tinggi untuk vanilla di pasaran dunia pastinya menjanjikan pulangan lumayan kepada sesiapa yang menceburi bidang penanamannya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::