ATTENTION !!!

Tuesday, September 8, 2009

Tomato Momotaro Cameron Highlands

(Post: Bahasa Melayu)
"Pengurus Ladang Grace Cup, Bruce Chai Eng Hoi, berkata penanaman tomato paling mudah, malah permintaan daripada pasaran luar negara juga tinggi terutama untuk spesies Momotaro dan tomato ceri."

Tomato yang ditanam di Cameron Highlands diiktiraf antara yang terbaik di dunia.

Bagi memenuhi permintaan pasaran yang tinggi, pembekal dan pengeluar dari tanah tinggi mensyaratkan supaya pesanan dua produk pertanian itu dibuat setahun lebih awal daripada tarikh penghantaran.

Difahamkan, benih tomato Momotaro berasal dari Jepun mendapat permintaan tinggi di pasaran negara matahari terbit itu sendiri selepas Hong Kong, Thailand dan Singapura.

"Walaupun benih Momotaro dijual agak mahal iaitu RM1 sebiji tetapi hasil jualannya memang lumayan kerana harga pasaran luar negara untuk spesies itu saja boleh mencecah RM10 sekilogram berbanding tomato biasa sekitar RM2.40 sekilogram," katanya.

Tomato Momotaro saiznya adalah sederhana besar berwarna merah dan rasanya sungguh enak. Rasanya yang lemak manis lebih menyamai rasa buah menyebabkan ia lebih sesuai dimakan mentah atau dijadikan salad.

Chai berkata, walaupun ladangnya mengeluarkan berpuluh jenis sayuran seperti sawi, labu, kailan, lobak, daun bawang dan pelbagai jenis sayuran lain, tetapi pengeluaran tomato paling tinggi iaitu sekitar 60 tan sebulan.

Selain membekalkan sayuran untuk pasar raya gergasi tempatan seperti Jusco, Giant, Cold Storage dan Isetan, Grace Cup juga turut dihantar untuk pasaran luar negara seperti Singapura, Hong Kong dan Thailand.

"Sayuran tanah tinggi mendapat sambutan baik di pasaran Hong Kong, malah harganya juga berkali ganda lebih mahal berbanding sayuran kualiti sama."

"Disebabkan kualiti sayuran yang baik terutama tomato, ada pengedar di Hong Kong menggelarkan tomato Momotaro sebagai tomato Cameron," katanya.

Di Hong Kong, sawi keluaran Grace Cup dijual pada harga RM60 sekilogram manakala ubi kentang RM40 sekilogram.

Sumber: Berita Harian Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::