ATTENTION !!!

Tuesday, May 26, 2009

Pulangan Besar Industri Kekabu

(Post: Bahasa Melayu)
"Jika diusahakan betul-betul dan mampu memenuhi permintaan yang amat besar, pengusahanya mampu meraih pendapatan bulanan antara RM10,000 hingga RM15,000. Itu pun jika kita mampu mendapatkan bahan mentah kekabu yang sebenarnya berkurangan ketika ini."

Permintaan tinggi tilam dan bantal kekabu membolehkan peniaga meraih pendapatan lumayan di samping turut menjana pendapatan kepada semua yang terlibat dalam industri ini.

Di sebalik peranan kekabu sekadar bahan ‘pengisi’ kusyen, bantal, tilam dan alas tangan pengantin, ia sebaliknya boleh disifatkan sebagai ‘permata’ yang mampu mendatangkan pendapatan lumayan kepada pengusahanya.

Ini disebabkan hasil jualan kekabu di pasaran yang baik mampu memberikan pulangan antara RM10,000 hingga RM15,000 sebulan.

Ia berkait rapat dengan permintaannya yang sentiasa ada biarpun kebanyakan peniaga berdepan kesukaran mendapatkan bahan kekabu itu berikutan kekurangan pokok itu ketika ini.

Potensi besar kekabu dari segi jualan hasil tilam dan bantal, diakui sendiri peniaga yang mengusahakan syarikat Hajah Safeah Warisan Kekabu, Hairul Anuar Amat yang sudah menguruskan perniagaan keluarganya sejak 10 tahun lalu.

Gerai Hairul yang terletak di Kampung Merbau Sempak, Sungai Buloh, Selangor, itu juga sering dikunjungi ramai, termasuk kelompok pelanggan tetap.

"Dari segi harga, kekabu yang siap dijadikan bantal akan dijual dengan harga antara RM15 hingga RM25 setiap satu, bergantung kepada saiz dan berat isi kandungannya."

Hairul berkata, syarikatnya juga tidak putus-putus menerima kehadiran pelanggan yang menggemari kekabu. Malah, permintaan kekabu yang sentiasa ada turut menjadi antara faktor yang menyaksikan kedainya itu mampu bertahan sejak sedekad lalu.

“Kami sering menerima pelanggan yang lebih gemarkan bantal atau tilam kekabu, terutama ketika musim cuti sekolah dan kenduri kahwin. Ada ketikanya pelanggan terpaksa membuat tempahan lebih awal untuk mengelakkan kehabisan bekalan kekabu,” katanya.

Hairul berkata, bantal atau tilam yang menggunakan isian kekabu lebih mendapat perhatian kerana keunikan kekabu itu sendiri yang lembut serta selesa. Ia amat sesuai sebagai alas tidur untuk bayi mahupun golongan dewasa.

"Kekabu yang dijadikan tilam atau bantal mampu bertahan selama 20 tahun. Untuk mengembalikan keselesaan pengguna, bantal atau tilam perlu dijemur dan dipukul bagi menyingkirkan habuk kekabu," katanya.

Dari segi memprosesnya, apabila buah kekabu sudah cukup matang, kekapas diasingkan daripada buah dan biji mengikut kualiti warna.

Warna putih atau kekuningan dikatakan mempunyai nilai harga yang baik di pasaran, manakala warna keperangan atau kelabu dikategorikan sebagai kelas kedua.

"Pokok kekabu banyak di kawasan Perak terutama di Lenggong dan Grik. Kebanyakan penduduk di situ menjadikan isi kekabu sebagai hasil pendapatan sampingan untuk warga kota yang pulang ke kampung," katanya.

Sumber: Berita Harian Online
Foto:
blog Kek De’Hanz

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::