ATTENTION !!!

Sunday, February 15, 2009

Indah Kasturi Textile

(Post: Bahasa Melayu)
"Saya mahu perniagaan ini terus mekar mengharum sepanjang tahun sejajar dengan nama kedai ini, Indah Kasturi Textile. Indah membawa maksud semua yang ditawarkan di sini adalah yang terbaik dan bermutu tinggi. Kedua-dua ciri ini merupakan aspek utama dalam mengungkap istilah indah. Manakala kasturi pula merujuk buah limau yang harum baunya dan kebiasaannya bau harum kasturi disukai ramai."

Pemiliknya, Samsuri Jaafar, 35, berkata, IKT bukan hanya menawarkan kain potong dan kain kayu yang terbaru, sebaliknya turut memenuhkan kedainya dengan aneka tudung daripada fabrik bawal Nombor 1.

Kedai ini diusahakan bersama isteri tersayang, Roslina Mohd Noor, 29, dengan tingkat atas menempatkan kain kayu, telekung, anak tudung, selendang dan baju kurung siap untuk kanak-kanak manakala tingkat bawah dipenuhi dengan tudung, kain potong, kain pasang dan baju kurung siap wanita serta kerongsang.

"Bekalan kesemua tudung-tudung ini diperoleh dari Kota Baharu, Kelantan. Bukan sahaja fabrik yang digunakan bermutu tinggi iaitu bawal Nombor 1, malah batu yang digunakan juga berkualiti dengan kesemuanya dijahit agar tidak mudah tertanggal," katanya.

Antara jenis tudung yang ditawarkan di IKT ialah Manjalara, Bella, Qaisara, Mata Lalat, Air Mata dan Viva.

"Seperti tudung, kain potong yang ditawarkan di sini juga adalah yang terkini. Ini merupakan sebahagian daripada strategi perniagaan kerana terdapat tujuh kedai kain di Raub," ujarnya.

Persaingan juga menyebabkan Samsuri menggerakkan beberapa strategi termasuk menjual pada harga yang lebih murah.

"Saya lebih rela mendapat sedikit untung, asalkan kedai saya tidak putus-putus dikunjungi pelanggan," katanya.

Memiliki lima orang pekerja tetap, IKT yang dibuka setiap hari kini berusaha meluaskan rangkaian jualannya dengan menawarkan kepada orang ramai yang berminat menjualnya dari rumah ke rumah di sekitar Raub, Bentong dan Lipis.

"Mereka yang berminat boleh mendapatkan bekalan tudung dan kain dari IKT. Soal harga dan komisen boleh dirunding dengan menemui saya di sini."

Beliau juga membuka gerai di pasar malam pada petang Jumaat dan pagi Sabtu di Lipis manakala pada Sabtu malam minggu pula, gerainya boleh ditemui di pasar malam Benta.

Menyentuh tentang harapan dan matlamat yang ingin dicapai, Samsuri berharap IKT akan terus berkembang maju melalui pembukaan cawangan di beberapa bandar sekitar Pahang.

"Setiap usahawan mempunyai impian dan itulah harapan saya dan isteri dalam memajukan perniagaan ini," ujarnya penuh bermakna.

INFO:
Indah Kasturi Textile terletak di selekoh jalan utama di pekan Raub yang menghubungkan Kuala Lumpur dengan Kuala Lipis dan Jerantut di Pahang serta Kota Bharu di Kelantan.

Waktu operasi: Dibuka setiap hari mulai pukul 9.00 pagi hingga 7.00 malam

Sumber: Kosmo! Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::