ATTENTION !!!

Monday, February 16, 2009

The Cup Cake Kingdom

(Post: Bahasa Melayu)
"Kepelbagaian saiz, warna dan rekaan menjadikan kek cawan bukan sekadar dicari di akhir majlis bahkan dikomersialkan menjadi sebahagian gaya dan hiasan meja."

Kek cawan atau dikenali seluruh dunia sebagai cup cake bukan pemanis mulut baru tetapi diilhamkan di negara Barat sejak awal abad ke-19. Ketika itu, kek cawan digelar cup cake di Amerika Syarikat serta Australia manakala masyarakat London mengenalinya sebagai kek pari-pari.

Ilham membuat kek cawan muncul bagi memenuhi keperluan masyarakat waktu itu yang mahukan santapan pemanis mulut dinikmati dengan sekali suap.

Selain itu, atur cara majlis terutama tari-menari yang membabitkan banyak pergerakan turut mendesak penyediaan hidangan ringkas, mudah serta mengenyangkan perut tanpa perlu berkongsi.

Pengusaha The Cup Cake Kingdom, Adha Muhamad atau mesra dipanggil Vee mengiyakan kenyataan ini malah memberitahu, kek cawan popular kerana penganjur parti tidak perlu bersusah payah menyediakan piring dan sudu untuk menikmatinya.

"Lebih menyenangkan, cawan kertas boleh dibuang selepas digunakan. Tak perlu bersusah payah mencucinya sebagai mana menggunakan piring," katanya.

Sebelum menjadi fenomena di negara ini, kek cawan kata Vee terlebih dulu digilai di Singapura.

Cara penyediaan kek cawan berbeza mengikut acara dan keperluan. Menurut Vee, bagi hantaran perkahwinan, rekaan dan motif bunga hiasan kek dipastikan lebih sarat dan eksklusif berbanding disediakan untuk majlis hari jadi.

"Bunga mawar dan kekwa pilihan popular untuk kek cawan hantaran perkahwinan. Selain dikatakan lambang cinta, dua bunga ini memiliki kelopak indah yang berupaya memeriahkan rupa hantaran," katanya yang mengusahakan tempahan kek cawan bersama dua rakan kongsi, Azizul Idris dan Muzamer Mohamed.

Vee berkata, kek cawan mereka mampu bertahan sehingga seminggu jika disimpan di dalam peti sejuk. Manakala, yang memuatkan ramuan gula keras (fondant), tahan lebih lama.

"Bagaimanapun, selain dibuat khusus untuk hantaran, saya tidak menggalakkan gula keras digunakan kerana rasanya terlalu manis dan mual diambil dalam kuantiti banyak," katanya.

CONTACT INFO:
Telefon: 013-3082211 (Adha Muhamad)

Sumber: Berita Harian Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::