ATTENTION !!!

Friday, November 7, 2008

Sulaman Reben Bunga Timbul

(Post: Bahasa Melayu)
"Bermula sebagai hobi, kerjaya yang dilakukan ini sememangnya mudah. Ia hanya memerlukan ketelitian dan luahan kreativiti para penyulam."

Seni menyulam reben merupakan warisan budaya tradisional yang sudah lama bertapak di negara Eropah terutamanya Perancis.

Dalam usaha mengembangkan seni sulaman reben di Malaysia, pereka hias dalaman, Suzana Mustafa, mengambil inisiatif dan peluang untuk mengaplikasikannya dari segenap segi dan cara.

Beliau telah mempelajari lebih 23 teknik sulaman reben melalui penelitian terhadap kira-kira 100 naskhah buku yang dihimpunnya dari tahun 1989 sehingga kini.

"Antara jenis sulaman yang dihasilkannya ialah Stem Stitch, Folded Ribbon Rose, Ribbon Carnation, Web Rose, Fly Stitch, French Knot dan Fishbone Stitch."

"Pada mulanya, saya hanya mempraktikkan seni ini melalui pembelajaran bukan lisan iaitu daripada sumber internet luar negara untuk mempelajari teknik khusus sulam reben," kata Suzana, Pengarah eZSi2u Sdn. Bhd, sebuah syarikat pengedar buku-buku sulaman.

"Hasil krafnya begitu unik dengan penggunaan bahan-bahan yang mudah didapati."

"Antara produk yang telah dihasilkannya ialah penutup balang kuih, sarung kusyen, cadar, alas hantaran atau bekas perkahwinan, penutup bakul, bingkai gambar, beg uncang, kotak dan kad."

Sumber: Kosmo! Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::