ATTENTION !!!

Tuesday, March 8, 2011

Ladies Uptown Ipoh

(Post: Bahasa Melayu)
" Wahai lelaki, ini bukan bazar biasa, ini eksklusif untuk wanita sahaja! Umpama rentetan pula, selepas Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) melancarkan koc komuter wanita, kemudian bas RapidKL untuk wanita dan kini pasar khas untuk wanita pula diwujudkan. "

Ini sekali lagi memberi pengiktirafan kepada kaum Hawa yang berusaha keras menambah pendapatan keluarga melalui perniagaan kecil-kecilan.

Malah dalam situasi negara hari ini boleh dikatakan lebih ramai wanita bekerja dan sudah tentulah kuasa membeli lebih terletak di tangan golongan tersebut.

Bagaimanapun pasar ini bukanlah berkonsepkan pasar malam, sebaliknya bazar yang diberi nama Ladies Uptown Ipoh itu lebih mengutamakan penghasilan barangan yang unik seperti kraftangan, pelbagai jenis makanan yang dihasilkan sendiri dan pakaian.

Jadi ia sememangnya amat berbeza daripada konsep pasar malam biasa.

Pasti ramai wanita teruja untuk melihat sendiri bagaimana Ladies Uptown beroperasi memandangkan ia adalah yang pertama dalam kelasnya.

Pengurus Khidmat Pengurusan Komuniti Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBUDR), Isfarina Mohd. Bali berkata, pemilihan lokasi di Persiaran Bougainvilla iaitu bersebelahan bangunan Majlis Bandar Raya Ipoh, amat bertepatan memandangkan ia merupakan kawasan tumpuan orang ramai selain waktu operasinya juga adalah di luar waktu bekerja.

"Operasi perniagaan yang dijalankan setiap Sabtu bermula pukul 6.30 petang hingga 11 malam. Waktu tersebut amat sesuai sekali kerana cuti hujung minggu bagi kebanyakan warga negeri ini amnya dan warga Bandar Raya Ipoh, khususnya," ujarnya.

Menurut Isfarina, YBUDR giat mengadakan pelbagai program sebagai mempromosikan Ladies Uptown secara tidak langsung.

"Mini Karnival yang diadakan selepas pembukaan tapak Ladies Uptown pada penghujung tahun lalu bertujuan menarik lebih ramai lagi pengunjung sekali gus mempromosikan produk-produk usahawan wanita di situ."

Memang tidak dinafikan selain memberi sumber pendapatan kepada peniaga, bazar seumpama ini juga mempunyai fungsi lain sebagai riadah untuk ahli keluarga.

Mungkin lepas ini, banyak lagi negeri yang akan mengikut jejak langkah Ladies Uptown Ipoh ini.

Sumber: Utusan Malaysia Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::