ATTENTION !!!

Thursday, August 20, 2009

Baju dan Bakul Kucing

(Post: Bahasa Melayu)
"Mengujakan dan semuanya bagai tidak terduga apabila melihatkan bakul kucing yang berhias indah dihasilkan daripada jalinan rotan, manakala 'rumahnya' yang lazimnya diperbuat daripada besi, diubah ke dalam bentuk yang lebih bersifat semula jadi menggunakan rotan dan ukiran kayu penuh seni."

Bagi sesetengah orang, aksi si comel mungkin menjadi bahan melucukan tetapi bagi kakitangan Kraftangan Malaysia Negeri Sembilan, Promosi Kraf Malaysia 2009 diharap dapat mencetuskan idea dan inspirasi kepada usahawan kraf tempatan dalam usaha mempromosi serta memasarkan produk keluaran mereka.

Pereka fesyen yang bertanggungjawab mereka cantingan batik dan gaun untuk digayakan 100 kucing baka baik milik ahli Persatuan Kucing Beragam Malaysia (MCFA), Zaihasrina Zainal Abidin,23 , berkata melukis dan menjahit gaun batik untuk kucing dijelmakan berdasarkan idea daripada Kraftangan Malaysia.

Menurutnya, melalui rundingan bersama pemilik kucing terbabit dan kakitangan Kraftangan Malaysia, dia diberitahu Pertunjukan Fesyen Beragam Kucing bertemakan batik adalah yang pertama kali dianjurkan persatuan kucing di negara ini.

"Jadi boleh dikatakan ini kali pertama kita dapat melihat kucing bergaun batik lukis kerana kebiasaannya yang berbaju batik ialah manusia," katanya yang berganding bahu bersama kakaknya, Zaihasra, 25, yang juga seorang pereka tekstil.

Setiap pasang gaun batik lukis yang dihasilkan dijual pada harga antara RM75 hingga RM500 sepasang, bergantung pada material sama ada kain sutera, linen atau kapas. Malah, setiap pasang gaun didatangkan bersama aksesori comel seperti topi, sarung kaki dan sarung tangan.

Selain itu, terdapat juga tempat tidur kucing yang dihasilkan daripada anyaman rotan dan buluh serta dilapik dengan timlam empuk dan dihiasi dengan tirai.

Pelatih Kraftangan Malaysia Simpang Pertang, Jelebu, Zulkifli Md Yusuf, 37, berkata idea segar yang diutarakan Kraftangan Malaysia dalam menghasilkan produk kraf khusus untuk kucing sememangnya mendapat sambutan ramai.

"Ramai berminat mendapatkan bangsal kucing diperbuat daripada buluh dan rotan kerana rekaan yang dihasilkan unik, malah buluh juga menyerap suhu sejuk pada waktu malam dan membebaskannya pada siang ketika cuaca panas sekali gus memberikan keselesaan kepada kucing berbanding penggunaan bangsal besi," katanya yang banyak menghasilkan bangsal kucing berbentuk rumah tradisional Minangkabau, selain diselit kayu bermotif ukiran Melayu.

Pemilik Malina Kraf, Abdul Manaf Dahlan, 49, dari Kampung Cuai Hilir, Rembau, berkata pertama kali diminta menganyam bakul rotan untuk kucing, dia seakan-akan sukar menerima permintaan itu.

"Selepas menghasilkan tujuh rekaan bakul kucing siap dengan tilam dan hiasan, timbul kepuasan, malah apabila diletakkan kucing baka baik yang mahal harganya, saya rasakan bakul buatan tangan yang dihasilkan nampak setaraf dan sesuai dengan kucing berkenaan," katanya yang memasarkan bakul kucing pada harga minimum RM250 seunit bergantung kepada anyaman dan bentuk bakul.

Menurut Ketua Pengarah Kompleks Kraf Negeri Sembilan, Mat Rasul Sidek, lebih membanggakan ialah apabila bakul kucing yang juga produk kraf buatan Negeri Sembilan sebenarnya sudah menempa pasaran luar negara apabila turut dibawa ke pasar raya terkemuka, Harrods di London pada Disember lalu.

"Jika di pasaran tempatan, harga untuk setiap bakul sekitar RM200 tetapi selepas dibawa ke sana, harganya mencapai RM1,000 setiap satu," katanya.

Namun, kata Mat Rasul, kucing baka baik yang dibela penggemar kucing mahal harganya, malah ada yang mencecah RM25,000 memberikan bayangan baik kepada industri kraf bercirikan kucing.

"Jika mereka sanggup berhabis ribuan ringgit untuk kucing, mereka juga tentunya mahukan sesuatu yang unik dan setimpal dengan pelaburan yang dikeluarkan. Justeru, produk berupa bakul rotan, gaun batik dan aksesori kucing dihasilkan pengusaha kraf tempatan mampu memberikan keunikan dan keselesaan yang mereka cari selama ini," katanya.

Sumber: Berita Harian Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::