ATTENTION !!!

Saturday, June 18, 2011

Pengumpul Botol Soda

(Post: Bahasa Melayu)
" Botol adalah tempat penyimpanan yang biasanya bahagian leher lebih sempit daripada badan sehingga ke mulutnya. "

Botol umumnya terbuat daripada kaca, plastik atau aluminium dan digunakan untuk menyimpan cairan seperti air, susu, minuman ringan, ubat, sabun cecair dan banyak lagi.

Sesetengah pihak mungkin menganggap botol tidak mempunyai apa-apa nilai setelah isinya habis digunakan.

Namun, seorang lelaki dari Bukit Jelutung, Shah Alam, Selangor mengubah pandangan itu setelah mula 'jatuh cinta' dengan botol minuman ringan. Cintanya itu telah bersemi sejak 15 tahun lalu.

Pemburu dan pencinta botol lama atau disebut juga botol soda, Megat Shazrin Khaled memberitahu, minat mengumpul botol tercetus sejak tahun 1996 semasa bekerja dengan sebuah produksi drama.

Menurutnya, ketika satu babak di Sungai Bil, Perak dia diarahkan menggali sebuah kubur. Ketika asyik menggali, cangkul terhentak sesuatu seolah-olah bunyi batu.

"Jadi apabila saya periksa, terdapat sehelai seluar lama seperti seluar tentera yang sudah reput berwarna coklat."

"Apabila saya menggoncang seluar itu ada sesuatu terjatuh daripada poket seluar dan saya dapati sebuah botol minuman Coke (Coca Cola) lama yang unik kerana botolnya pendek."

"Pada saat itu saya terus minat dan terjebak mengumpul botol minuman ringan jenis soda malah, sehingga kini keinginan mencarinya masih giat," katanya membuka bicara ketika ditemui Kosmo! di kediamannya.

Terang lelaki berusia 37 tahun itu, minat terhadap botol soda terus dikembang dan dikongsi bersama rakan-rakan sehingga wujudnya grup Botologi Malaya.

Selain berkongsi minat yang sama bersama rakan-rakan, Megat yang berasal dari Kota Bharu, Kelantan turut membangunkan sebuah blog pada April tahun lalu dengan nama Botol Soda.

Katanya, blog yang telah menerima kunjungan seramai 12,247 orang memaparkan koleksi botol soda tempatan yang diperoleh dari seluruh negara kecuali Terengganu dan Perlis.

"Tujuan blog ini dibangunkan juga untuk saya berkongsi maklumat tentang variasi botol-botol soda yang mungkin belum pernah diketahui kewujudannya."

"Bukan itu sahaja, blog ini mempunyai keunikan tersendiri kerana saya mengetengahkan botol soda yang pelik dan belum dipos oleh sesiapa dalam laman blog," katanya.

Megat yang turut meminati motosikal custom berkuasa tinggi memberitahu, antara kelebihan membuat blog ini kerana ia dapat menarik minat pengumpul baru.

Daripada situ ujarnya, timbul proses perbincangan dan kajian mendalam mengenai sejarah sesuatu botol soda dihasil dan dipasarkan.

"Kadangkala mereka (pengumpul botol baru) tak tahu benda ini. Jadi apabila mereka tengok botol soda Malaysia yang saya pos di blog mereka tertarik malah, ada juga pengumpul baru menjadikan saya sebagai rujukan bila mereka memperoleh botol."

"Mana yang saya tahu saya akan beritahu tapi seronok sebab ramai memberi maklum balas."

"Selain itu, tujuan utama saya kumpul benda ini bukan untuk mencari keuntungan tetapi disebabkan minat yang mendalam," tuturnya.

Dia yang memiliki lebih 100 jenama botol soda berkata, antara jenis botol dalam koleksinya termasuklah Schweppes, Coca Cola, Pepsi, Fraser and Neave (F&N), Green Sport dan 7Up.

Sementara botol minuman soda lama keluaran tempatan pula seperti Kastori/Kasturi, Malayan Food Products, Kinta Aerated Water, Poh Siew Taiping Cap Udang, Red Lion dan banyak lagi.

"Sehingga kini, saya memiliki di antara 2,000 hingga 3,000 koleksi botol minuman ringan dari tahun 1800-an hingga sekarang."

Sumber: Kosmo! Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::