ATTENTION !!!

Friday, January 14, 2011

Keazaman Pengedar Produk Hiraq

(Post: Bahasa Melayu)
" Cita-cita untuk menjadi seorang ahli perniagaan berjaya tidak pernah padam daripada minda Siti Anisah Mohd. Anuar, 39. Dia pernah menjalankan perniagaan dengan menjual beberapa produk makanan tambahan, tetapi hatinya tidak pernah puas. "

Sehinggalah, beliau diperkenalkan dengan produk jenama Hiraq oleh seorang rakan yang turut menjalankan peniagaan menjual produk itu. Bermula dengan niat membantu, akhirnya dia juga terjun dalam perniagaan sama.

Siti Anisa memberitahu, dia sudah mencuba beberapa produk lain tetapi perniagaannya tidak berjalan lancar. Namun, selepas menjual produk Hiraq sejak Mei 2008, dia berasa yakin dengan jenama itu justeru perniagaan dijalankan dengan bersungguh-sungguh sehingga berjaya.

"Selepas terbabit dengan produk ini, saya menyedari tanggungjawab saya kepada orang Islam yang selama ini mengagungkan jenama luar yang tidak diketahui sumbernya. Tetapi, jenama Hiraq adalah 100 peratus menggunakan tenaga kerja orang Islam," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Menurut Siti Anisa, selepas tiga tahun, berkat kesungguhannya memperkenalkan jenama itu ke seluruh negara dan negara-negara jiran, dia berjaya menjadi pembekal jenama Hiraq utama di Ipoh, Perak. Kejayaan itu turut dikongsi oleh suami dan anak-anaknya.

"Berkat perniagaan ini, saya dapat menyumbang kepada pembangunan ekonomi keluarga. Saya juga dapat menghantar dua orang anak saya, Siti Nurizzati, 15 dan Siti Maisarah, 13, menyambung pelajaran dalam bidang tahfiz di Mesir," katanya.

Membantu Isteri

Sementara itu, tulang belakang Siti Anisa iaitu suaminya, Mohd. Rizal Ahmad, 39, turut tertarik dengan perniagaan makanan tambahan bercirikan sunah.

Dia yang pada mulanya hanya membantu, kini menjalankan perniagaan itu bersama isteri secara serius.

"Saya bermula dengan perniagaan dobi. Alhamdulillah, rezeki daripada perniagaan itu turut dapat membantu membekalkan sebahagian modal memulakan perniagaan dan membuka kedai Hiraq yang bertempat di Green Town Mall, Ipoh."

"Kini, pembabitan saya dalam perniagaan ini adalah sebahagian jihad saya untuk mengembangkan perniagaan bercirikan Islam. Saya berharap dapat mengubah pemikiran umat Islam yang selama ini bergantung kepada produk makanan yang dihasilkan oleh orang Barat tanpa dipastikan sumbernya," kata Mohd. Rizal.

Katanya lagi, dia juga tertarik dengan jenama Hiraq kerana ia merupakan air tangan orang Islam sepenuhnya. Justeru, sebelum membekalkan produk berkenaan kepada ejen-ejennya, Mohd. Rizal dan Siti Anisa akan menyelidik latar belakang mereka terlebih dahulu.

"Selain itu, kami juga mempunyai hala tuju yang jauh dalam perniagaan ini. Insyaallah, kami mahu membuka sebuah sekolah tahfiz dan mahu anak-anak kami menjadi sebahagian daripada perancangan ini selepas mereka tamat belajar di Mesir kelak," katanya.

Dalam pada itu, Pengarah Urusan Hiraq Marketing & Trading (M) Sdn. Bhd., Raja Mazian Raja Mohamed berkata, beliau mengagumi kesungguhan Mohd. Rizal dan Siti Anisa yang bersungguh-sungguh dan mengeluarkan modal sendiri untuk mempromosikan produk tersebut di Perak.

"Perniagaan yang dijalankan dengan usaha yang ikhlas dan mempunyai niat yang baik akan dipermudahkan Allah. Selain itu, mereka juga mempunyai personaliti Islamik yang sejati, faham mengenai jihad perniagaan ini dan dapat menyampaikannya dengan baik kepada ejen-ejen mereka," katanya.

Sumber: Kosmo! Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::