ATTENTION !!!

Thursday, September 30, 2010

Teknologi Formulasi Sabun Lutsinar

(Post: Bahasa Melayu)
" Menyedari kepentingan sabun sebagai alat pembersih kulit dan muka, Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) menerusi penyelidiknya, Norashikin Ahmad, berjaya mencipta formulasi sabun lutsinar yang digunakan khusus untuk membersihkan kulit dan wajah yang dihasilkan daripada ekstrak sawit, sesuai untuk semua jenis kulit wanita Asia. "

Ketika ini, tiga jenis sabun ada dalam pasaran ialah jenis legap (apaque), kurang lutsinar (translucent) dan lutsinar (transparent).

Antara ketiga-tiga jenis sabun itu, yang paling digemari dalam pasaran ialah jenis lutsinar. Lazimnya sabun lutsinar diperbuat daripada petroleum atau berasaskan haiwan.

Bagaimanapun, menurut Norashikin formula sabun lutsinar wangi yang dihasilkannya selain diyakini halal kerana menggunakan bahan berasaskan sawit, juga memiliki tahap lutsinar yang lebih baik setanding produk berjenama dan yang diimport.

Sabun lutsinar separa siap selalunya diimport dari Taiwan dan China sebelum diproses dan ditambah nilai dengan bahan lain di negara ini dan dipasarkan.

Bagaimanapun, kita tidak tahu status sumber sabun lutsinar separa siap itu diperoleh dan ini tentunya menyukarkan terutama bagi pengguna Islam.

Justeru, dengan adanya sabun lutsinar ini yang berasaskan tumbuhan sepenuhnya ia mematuhi tuntutan khususnya kepada pengguna Islam.

Selain itu, sabun lutsinar berasaskan sawit lebih jernih daripada yang ada di pasaran. Jika dicampur dengan herba lain, sabun lutsinar ini mempunyai kelebihan bergantung kepada jenis herba yang dicampur, katanya.

"Formulasi sabun pembersih wajah lutsinar wangi ini mengandungi 74 peratus bahan berasaskan sawit di dalam kandungan sabunnya. Malah, ia dapat menghilangkan kotoran dengan lebih efektif manakala pelbagai pewangi yang dicampur boleh menjadi terapi minda yang baik, katanya.

Katanya, formula sabun lutsinar wangi menggunakan sawit memiliki tahap lutsinar lebih baik dan bermutu tinggi kerana pembuatannya menggabungkan bahan asid dihidrosistearik (DHSA) berbanding tahap lutsinar produk komersial di pasaran yang kebanyakannya adalah dalam bentuk translucent.

Bahan yang digunakan dalam pembuatan sabun formulasi Norashikin ialah gliserin yang berfungsi mengekalkan kelembapan kulit, bahan asas membuat sabun iaitu asid lemak dan DHSA yang semuanya adalah berasaskan sawit.

Hasil kejayaan formulasi sabun lutsinar ini, beliau memenangi Anugerah Produk Inovatif Malaysia dalam ITEX 2009 bagi produk sabun lutsinar dengan DHSA.

Lebih istimewa, teknologi formulasi sabun lutsinar turut dikomersilkan beberapa syarikat iaitu:
* Syarikat HR Marketing Sdn Bhd - tahun 2007 - bagi produk sabun lutsinar separa siap

* Sirius Excel Sdn Bhd - tahun 2008 - bagi produk sabun lutisnar berpewangi berasas sawit

* Muslimah Skin Care and Cosmetics Manufacturing Sdn Bhd (MSCM) - tahun 2009 - bagi produk sabun lutsinar sawit dengan ekstrak herba seperti pegaga, puraria, pinang muda dan tanah liat.

Sumber: Berita Harian Online
Foto: MSCM

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::