ATTENTION !!!

Thursday, September 23, 2010

Botol Air BROS

(Post: Bahasa Melayu)
" Usaha meningkatkan kesedaran memulihara alam sekitar boleh dilakukan dengan pelbagai cara. Terkini, sebuah kempen alam sekitar yang kreatif menggunakan pendekatan melalui asas dalam kehidupan manusia iaitu air dilancarkan. "

Kempen yang dianjurkan pakar botol air terkemuka iaitu BROS dan Semasa Sentral menggalakkan penggunaan bekas minuman yang boleh digunakan semula kerana mampu mengurangkan pencemaran alam sekitar.

Ia berlaku apabila pengguna tidak lagi menggunakan botol pakai buang polyethylene terephthalate (PET) yang boleh menjadi penyumbang kepada pencemaran.

Tujuan utama BROS dan Semasa Sentral menjalankan kempen tersebut adalah bagi menggalakkan pengguna supaya mengubah sikap daripada terlalu bergantung kepada botol air mineral PET pakai buang kepada menggunakan botol air BROS yang boleh diisi semula dan digunakan berulang kali.

Menurut Pengarah Pembangunan Perniagaan Living Wing Sdn. Bhd., Terence Lee, lebih 60 bilion tan sisa buangan plastik dihasilkan setiap hari di seluruh dunia dan amat menjejaskan alam sekitar kerana ia tidak boleh dilupuskan.

"Bahan buangan ini lambat laun akan mencemari sebahagian daripada rantaian makanan terutama apabila ia sampai ke laut sekali gus menjejaskan kehidupan marin yang menjadi makanan manusia."

"Kini di kawasan laut tertentu, wujud lima kali ganda jumlah plastik berbanding plankton yang menjadi sumber makanan utama ikan," katanya.

Selain itu, katanya, lebih 90 peratus pencemaran alam sekitar yang disebabkan plastik berlaku sebelum botol itu digunakan. Kesan pencemaran itu adalah daripada minyak untuk menghasilkan plastik, minyak untuk pengangkutan, peti sejuk dan sebagainya.

"Meskipun ramai mengaku cintakan alam sekitar tetapi tidak ramai yang benar-benar mengamalkan langkah pemuliharaan."

"Selain itu, adalah penting untuk menjaga kesihatan dengan meminum banyak air dan memastikan air sentiasa cukup di dalam badan tetapi dalam mencapai objektif itu, masyarakat perlu memastikan mereka tidak melakukan pencemaran," katanya.

Jelas Lee, inisiatif Hijau 321 bertujuan memberikan insentif kepada pengguna supaya bertukar kepada botol air berkualiti yang boleh digunakan semula, kurang membazir dan memastikan pengguna lebih sihat untuk jangka masa panjang.

"Tiga langkah inisiatif 3Acts ini adalah guna semula, mengurangkan penggunaan dan kitar semula. Ia adalah permulaan kepada usaha mencintai bumi," katanya.

Sementara itu, Timbalan Presiden Unit Perkhidmatan Bangunan dan Pengarah Semasa Sentral Sdn. Bhd., Wan Shariman Wan Mohamed berkata, pelancaran kempen berkenaan membuka mata kepada kakitangan hub pengangkutan tersebut untuk melakukan perubahan kepada rutin seharian masing-masing.

"Kita hanya menyedari betapa banyaknya kemusnahan alam sekitar selepas didedahkan dengan data dan statistik. Andai kita berubah ia pasti dapat memberi manfaat kepada alam sekitar untuk jangka masa panjang," katanya.

Beliau menjelaskan, tong kitar semula 321 turut diletakkan di stesen sentral Kuala Lumpur, pusat beli belah One Utama, Isetan Suria KLCC, Tebrau City Johor Bahru dan Carrefour Pulau Pinang sehingga November depan.

Sumber: Kosmo! Online

Bookmark and Share

2 comments:

Hanis Azla September 23, 2010 at 11:55 AM  

jom berubah utk selamatkan bumi..

deasy September 23, 2010 at 12:17 PM  

one million idea! Mantap nich..sukses sll!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::