ATTENTION !!!

Saturday, May 15, 2010

Pelantar Kayu Melati Evergreen

(Post: Bahasa Melayu)
" Penggunaan pelantar kayu atau dek menyerlahkan keindahan dan dimanfaatkan sepenuhnya sebagai latar taman. Penghias taman yang kian popular itu dihasilkan daripada kayu asli mampu menyuntik visual keunikan semula jadi. "

Pakar landskap Melati Evergreen, Mohd Khaizam Kamisan berkata, penggunaannya bukan sekadar di taman, malah ia melengkapi balkoni pangsapuri atau kondominium.

"Awalnya, pelantar kayu berfungsi menutup kecacatan ruang taman dan ia dipelbagaikan kegunaannya sama ada di bahagian depan atau belakang taman."

"Faktor harga kayu bukanlah alasan memiliki pelantar di bahagian luar kediaman sama ada di anjung, patio atau taman," kata Mohd Khaizam.

Material kayu semula jadi jenis keras digunakan seperti belian, resak, jati dan cengal kerana terkenal dengan ketahanannya.

Penggunaannya mengurangkan suasana kaku di taman yang biasanya berlatarkan batu-batuan hiasan selain menyejukkan pandangan mata.

Nilai estetika yang ditonjolkan antara tarikan utama selain melengkapi konsep Nusantara, tropika, desa dan suai padan di taman.

Antara kriteria utama yang perlu diberi perhatian supaya pelantar kayu di kediaman anda sentiasa menarik dan tahan lama ialah pilihan jenis, gred atau kualiti kayu dan kenal pasti sistem pemasangan yang betul.

"Setiap pilihan kayu mempengaruhi ketahanan, keupayaan menahan serangga perosak dan cahaya terik matahari hingga menyebabkan kayu mudah reput serta hilang keasliannya."

"Sebelum proses membina pelantar kayu dilakukan, ketahui masalah utama yang mengakibatkan penampilan pelantar kayu kurang menyerlah."

"Pemasangan yang tidak betul boleh menyebabkan rekahan pada permukaan kayu dan mencacatkan penampilan secara keseluruhan," katanya.

Pembinaan pelantar kayu tampil sempurna jika anda mengenal pasti suhu dan keadaan cuaca di kawasan atau lokasi pelantar kayu ditempatkan.

Ambil kira faktor cahaya dengan menentukan arah turun naik matahari untuk mengelakkan pemandangan kurang selesa jika pelantar kayu terdedah dengan cahaya matahari berlebihan terutama waktu petang.

Perancangan teliti perlu untuk memastikan binaan pelantar kayu itu sesuai dengan keluasan atau konsep penataan taman.

Apatah lagi pelbagai reka bentuk pelantar kayu ada di pasaran bergantung kepada kesesuaian taman dan kreativiti pemiliknya.

Anda bebas menentukan sama ada perlu membina teduhan beratap atau sebaliknya jika lokasi pelantar kayu lebih terdedah kepada cahaya matahari.

Kini, penggunaan pelantar kayu tiruan atau 'fiber' turut popular disebabkan cita rasa setiap pemilik kediaman berbeza dan mudah diselenggara.

Suasana ruang tamu juga tampil berbeza jika kemasan pelantar kayu diketengahkan melengkapi konsep dekorasi di kediaman anda.

Dalam apa keadaan, ketahui fungsi dan kegunaan pelantar sama ada sebagai ruang santai atau menutup kecacatan ruang.

Teliti sama ada kandungan lapisan luar kayu lembut (sapwood) yang berlebihan dan tidak dibuang boleh menyebabkan pelantar mudah merekah serta kurang ketahanannya.

Lapisan berkenaan boleh dikenal pasti melalui perbezaan warna jika kayu kelihatan putih dan kelabu membuktikan ia tidak dibuang.

"Pelantar kayu biasanya mampu bertahan hingga 20 tahun dan aspek rutin penjagaan serta penyelenggaraan penting untuk mengekalkan kesempurnaannya."

"Bagi mengekalkan keaslian, sapukan pengilap kayu atau 'varnish' sekurang-kurangnya setahun sekali kerana pelantar kayu sering terdedah kepada hujan dan panas saban hari," katanya.

Keterangan lanjut, layari Facebook, Mohd Khaizam.

Sumber: myMetro

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::