ATTENTION !!!

Monday, April 19, 2010

Tenggiri RM20k

(Post: Bahasa Melayu)
" Penantian 13 tahun berakhir dengan habuan berbaloi untuk Halim Mustapha, apabila muncul juara Kategori Laut GP Joran 2010 Pahang sekali gus pulang bergaya dengan hadiah RM20,000 selepas memperoleh ikan tenggiri 7.92 kilogram (kg), pada Ahad, 11 April lalu. "

"Biasalah kalau sudah lama berusaha dan belum ada hasil, perasaan putus asa mula timbul. Mujur sokongan keluarga dan rakan pemancing memberi semangat mendorong saya menyertainya lagi kali ini."

"Tambahan pula, keputusan penganjur menambah hadiah kemenangan antara faktor menaikkan semangat kaki pancing seperti saya yang mengidam untuk memenanginya," katanya selepas majlis penutup dan penyampaian hadiah pertandingan memancing itu di Kampung Kuala Pahang dekat sini, Ahad lalu.

Menceritakan detik memancing di Lubuk Batu Karang, Halim, 44, dari Paka berkata, teknik memancing dasar berumpan anak ikan alu-alu mati ternyata berbaloi apabila ada mangsa sudi menjamahnya.

"Ketika itu hampir subuh," katanya sambil memberitahu melentur dengan dahsyat dan 'drag' berbunyi tanda tali diseret mangsa.

Beliau bergegas menyambar joran dan aksi pertarungan berlaku hampir sejam. Mujur perambut dawai dan tali utama 20 kg dapat mengekang kekuatan mangsa.

"Akhirnya tenggiri anggaran awal kira-kira 8 kg berjaya dinaikkan dalam bot dengan pertolongan rakan," katanya sambil memuji rakan yang memberi laluan ketika ikan dinaikkan.

Tempat kedua Kategori Laut, Alias Maulot, dari Johor dengan tangkapan tenggiri seberat 7.78 kilogram membawa pulang wang tunai RM10,000 manakala ketiga, Abdul Karim Ali juga dari Johor, memperoleh tangkapan ikan jenis dan berat yang sama membawa pulang wang tunai RM4,000.

Sementara itu, dalam pertandingan kali ini jumlah tangkapan ikan tenggiri direkodkan hampir mendominasi keseluruhan senarai 40 pemenang berbanding ikan lain yang tersenarai mengikut Kategori Laut.

Ikan tenggiri menguasai 15 tempat penerima hadiah diikuti talang, jemuduk, gerong, jenahak, kaci, alu-alu dan ebek/cermin. Berat minimum tangkapan tenggiri ialah 4.5 kg hingga 7.92 kg seekor.

Jika dibandingkan di lokasi sama tahun lalu, tenggiri turut menguasai sembilan kedudukan penerima hadiah utama, diikuti ebek/cermin, aruan tasik dan tenuk, talang dan alu-alu.

GP Joran kali ini, pemenang dari Selangor adalah paling ramai iaitu 15 orang; Johor (sembilan); Pahang (enam); Terengganu (empat) manakala Perak dan Singapura masing-masing dua. Seorang pemenang masing-masing dari Negeri Sembilan dan Kuala Lumpur.

Jumlah keseluruhan tangkapan tahun ini ialah 750 kg berbanding tahun lalu di lokasi sama iaitu 608 kilogram sekali gus satu rekod baru dalam siri GP Joran.

Sumber: Berita Harian Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::