ATTENTION !!!

Tuesday, February 2, 2010

Jurusolek Artis

(Post: Bahasa Melayu)
" Melihat satu persatu nama pelanggan jurusolek profesional ini, tidak dinafikan Mohd Najeeb Mohamad Azami layak berada dalam barisan jurusolek terbaik negara. Biarpun seorang lelaki, sentuhan kreativitinya pada wajah wanita ibarat pelukis yang bermain warna pada kanvas. "

Bukanlah pelik melihat lelaki hari ini menguasai bidang yang dulunya medan wanita menunjukkan gah seperti dunia masakan. Hakikatnya, jadual tugasan dan tempahan yang diterima Mohd Najeeb hampir penuh hingga akhir tahun ini!

"Beginilah, saya sentiasa sibuk dengan tugasan menyolek. Andai tidak menyolek artis, ada juga permintaan menyolek golongan kenamaan serta pengantin. Setiap dari pelanggan memberi cabaran tersendiri dalam kerjaya saya ini."

"Biarpun ada ketikanya saya letih, semuanya bagai berbayar apabila melihat pelanggan gembira dengan hasil kerja saya," katanya.

Tiga tahun bergiat secara serius dalam dunia solekan, jejaka berusia 29 tahun ini berasa cukup bertuah kerana bakatnya diterima kelompok individu berprofil tinggi yang sekaligus melonjakkan 'sahamnya'.

Tidak mahu alpa dengan pujian, Mohd Najeeb cuba memberikan yang terbaik dan sambil merendah diri, beliau mahu terus belajar bagi meningkatkan kemahirannya dalam bidang solekan.

"Bukan mudah untuk berada di tahap sekarang. Ini kerana saya bermula daripada bawah dan banyak meminta tunjuk ajar daripada ramai makeup artist yang lebih berpengalaman."

"Jujur saya katakan, saya masih dalam proses belajar untuk mempelbagaikan variasi solekan," katanya.

Datuk Siti Nurhaliza, Maya Karin, Sarimah Ibrahim, Nur Fazura, Deja Moss - itulah antara nama gah yang melengkapkan portfolio hebat Najeeb dalam bidang solekan.

Berikut adalah temuramah antara wartawan XY - Ikon Lelaki bersama bekas pramugara yang semakin menggegar dunia solekan tanah air ini:

Boleh ceritakan kehidupan anda dalam dunia solekan yang cukup asing dalam dunia lelaki?

Umpama profesion perguruan, itulah yang dapat saya simpulkan mengenai tugas jurusolek. Kami bertanggungjawab mencantikkan pelanggan. Bukan saja mencantikkan mereka, malah umpama guru, saya perlu memberi panduan kepada pelanggan mengenai teknik betul dalam bersolek.

Sudah menjadi tabiat saya untuk berkongsi ilmu solekan kerana saya suka melihat wanita tampil cantik dan berkeyakinan.

Bagaimana semuanya bermula hingga anda mampu berdiri sama gah dengan jurusolek terkenal lain?

Semuanya berlaku tanpa dirancang. Malah, saya berasa cukup bersyukur kerana perjalanan hidup saya bagai diatur sempurna. Sebelum bergelar jurusolek, saya pernah menjadi model sebaik tamat persekolahan serta bertugas sebagai pramugara selama tujuh tahun.

Jadi cerita, disebabkan masalah tulang belakang dan diberi cuti dua tahun oleh syarikat penerbangan, saya berjinak-jinak dalam bidang solekan. Tidak sangka, ia menjadi kerjaya saya hari ini.

Sebegitu mudah bergelar jurusolek?

Oh, tidaklah semudah disangka. Saya banyak meminta tunjuk ajar daripada jurusolek terkenal tanah air termasuk makeup artist Chomel yang membawa saya menyertai bidang ini.

Tanyalah ramai makeup artist, siapa saja yang saya tidak bertanya tip? Ini kerana saya yakin pada kesungguhan dan tidak malu bertanya untuk memajukan diri sendiri.

Dalam tempoh kurang tiga tahun, anda sudah memiliki senarai pelanggan berprofil tinggi. Bagaimana anda mencapai tahap ini?

Peluang tidak datang bergolek di depan mata. Sebaliknya, terus terang saya katakan, bukan mudah meyakinkan pelanggan kerana saya tidak membawa apa-apa kecuali kesungguhan dan bakat.

Seingat saya, tugasan pertama yang membabitkan selebriti ialah ketika saya diminta menyolek Deja Moss bagi menggantikan Chomel. Dari sini, saya mendapat kepercayaan menyolek Misha Omar dan Adam hinggalah saya makin dikenali.

Apa pengalaman menarik sepanjang menjadi jurusolek?

Ketika saya masih menjadi pramugara, saya pernah menyapa Dery iaitu makeup artist terkenal Krisdayanti. Percaya atau tidak, beliau sudi mengajar saya bersolek ketika berada di Jakarta. Ini sedikit sebanyak membuka ruang kepada untuk mendalami dunia solekan.

Tidak sangka, hari ini saya dan Dery masing-masing menyolek artis. Beliau menyolek Krisdayanti dan saya pula menyolek Siti Nurhaliza.

Bercerita mengenai Siti Nurhaliza, bagaimana kerjasama anda dan penyanyi No 1 negara ini terjalin?

Secara profesional, saya bertindak sebagai jurusolek kedua selepas Nurul Shukor. Saya dipertanggungjawabkan untuk menyolek Siti Nurhaliza jika Nurul sibuk.

Jika hendak bercerita pengalaman pertama menyolek Siti Nurhaliza, saya punyalah takut hingga patah pensil lip liner! Namun, saya gembira kerana Siti Nurhaliza mudah memberi kerjasama.

Siapakah jurusolek idola anda?

Wow, sukar untuk saya berikan nama. Ini kerana masing-masing mempunyai kelebihan tersendiri. Secara peribadi, saya mengagumi semua jurusolek senior seperti Khir Khalid, Chomel, Nurul Shukor, Am, Deq Sha dan ramai lagi yang memberi impak besar dalam dunia solekan tanah air.

Malah, saya cukup berbangga kerana di Kuala Lumpur, semakin ramai jurusolek baru dan senior yang gah mempelbagaikan seni solekan.

Mungkin ada perbezaan antara seni solekan anda dengan jurusolek lain di Malaysia?

Jika ramai yang perasan, saya lebih gemar bermain dengan solekan sederhana dan tidak suka menyolek tebal. Bagi saya tidak perlu bersolek tebal hingga mengubah penampilan termasuk melukis garis celak di bawah mata serta membuat shading pada batang hidung.

Apa yang anda tekankan sebelum sesi menyolek?

Saya gemar bertemu dulu dengan pelanggan sebelum sesi menyolek. Mungkin bagi bakal pengantin, saya sebolehnya mahu bertemu sebulan sebelum hari persandingan atau pernikahan berlangsung.

Lelaki dalam bidang solekan - apa pandangan anda sebagai jurusolek lelaki?

Sebenarnya, jurusolek perempuan ramai yang menyerlah tetapi tidak dinafikan, lelaki lebih menonjol hingga menjadi 'orang kuat' dalam menyolek selebriti tempatan.

Apa perancangan masa depan anda?

Adalah menjadi harapan saya untuk memasarkan lebih banyak aksesori dalam bidang solekan. Ini bagi membolehkan masyarakat berfantasi dengan kecantikan.

Ditanya pula soal selebriti yang berwajah mulus dan mudah disolek, Mohd Najeeb berkata, ramai selebriti terkenal memiliki kulit wajah mulus termasuk Sarimah Ibrahim dan Siti Nurhaliza.

Bagi anak muda ini, kenangan paling indah pastinya detik menyolek Siti Nurhaliza bagi penggambaran kulit album duetnya bersama Krisdayanti di Jakarta, baru-baru ini.

"Ia menjadi job terbesar saya setakat ini... Siapa sangka bintang pujaan yang dulunya saya minati ketika sekolah sekarang menjadi pelanggan saya. Saya cukup terharu," katanya dengan penuh bangga.

Sumber: Berita Harian Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::