ATTENTION !!!

Thursday, August 27, 2009

Bisnes MLM Worldwellness Network

(Post: Bahasa Melayu)
"Kaedah MLM dikatakan bakal menjadi menjadi pendekatan pemasaran popular dan berkembang pesat, tidak lama lagi. Banyak syarikat besar mula mempraktikkan pendekatan ini di seluruh dunia."

"MLM adalah cara terbaik bagi orang biasa mencapai pendapatan luar biasa melalui kaedah biasa," kata Pengarah Eksekutif Worldwellness Network Sdn Bhd, Najmie Noordin.

Worldwellness adalah syarikat milik penuh Bumiputera yang mempraktikkan konsep MLM bagi memasarkan produk mereka.

Produk sulung syarikat ini iaitu iaitu air penyembuhan aura, Rx-Water yang diperkenalkan enam tahun lalu serta beberapa produk harian lain yang berjaya dipasarkan mengikut konsep MLM.

Najmie mengakui wujud persepsi negatif segelintir masyarakat terhadap perniagaan berkonsepkan MLM.

"Ini berlaku kerana salah laku segelintir pengusaha perniagaan MLM yang tidak bertanggungjawab menggunakan 'tiket' pemasaran berangkai seperti ini untuk memperdaya orang ramai dan mengaut untung," katanya.

Najmie berkata, masyarakat perlu didedahkan konsep sebenar dan kelebihan MLM supaya dapat menilai sendiri keberkesanannya.

"Ini penting bagi mengelak diri terjebak dengan sindiket penipuan MLM," katanya.

Secara am, MLM boleh dianggap pengganti kedai dan proses jual beli produk yang berlangsung terus antara ejen dan pelanggan. Tumpuan lebih diberi kepada pemasaran produk manakala pengaruh produk bergantung kepada kuasa perkongsian (power of sharing).

Konsep MLM sebenarnya berkembang daripada sistem jualan langsung. Dalam jualan langsung, ejen biasanya menjual produk di kalangan kenalan saja dan komisen diterima daripada setiap penjualan.

Manakala dalam skim MLM, ejen bukan saja menjual produk kepada pelanggan tetapi mengajak mereka menjadi ahli bagi menikmati diskaun.

Setiap ejen bukan saja memperoleh pendapatan melalui penjualan produk semata-mata, sebaliknya setiap kali mereka membawa ejen baru menyertai perniagaan ini.

Persepsi negatif terhadap bisnes MLM timbul kerana ada syarikat dan agen atau pengedar MLM yang tidak beretika dalam menjalankan urusan perniagaan mereka.

Penyelewengan dan penipuan mereka ini telah memburukkan nama industri MLM. Banyak kes yang dilaporkan sebelum ini menimbulkan persepsi negatif terhadap MLM.

INFO MLM:
Antara perkara paling utama yang perlu dipastikan sebelum menyertai mana-mana bisnes MLM ialah:
1) Syarikat terbabit mestilah beroperasi secara sah dan berlesen.

2) Bagi yang beragama Islam, ada keperluan untuk memeriksa sama ada perniagaan itu halal, termasuklah produk yang dijual, latar belakang syarikat serta sistem pemasaran yang digunakan (adakah tumpuan diberi pada penjualan produk atau tumpuan hanya pada penajaan ahli baru sahaja?).

3) Berhati-hati jika syarikat yang anda ingin sertai mengenakan bayaran hingga beribu-ribu ringgit. Ini kerana kebiasaannya dengan kadar bayaran tidak sampai RM100 pun anda menjadi agen atau pengedar.

4) Pastikan bahawa syarikat terbabit mempunyai lesen Akta Jualan Langsung yang diluluskan pihak Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, dan sama ada lesen itu untuk jangka masa panjang atau sementara. Maklumat dan senarai syarikat boleh didapati daripada laman web rasmi Kementerian.

Kesimpulannya:
1) Bisnes MLM adalah suatu bisnes yang sesuai untuk semua orang tanpa mengira latar belakang. Ini kerana kejayaan dalam bisnes adalah bergantung kepada usaha setiap individu itu sendiri.

2) Bisnes ini mudah untuk dilakukan kerana modal permulaannya adalah amat rendah, iaitu pada tahap kemampuan oleh hampir kesemua orang.

3) Pengedar atau agen tidak perlu untuk membeli dan menyimpan puluhan stok produk. Berhati-hati jika ada syarikat atau pengedar yang mengenakan syarat untuk anda membeli produk dalam jumlah yang banyak.

Sumber: Berita Harian Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::