ATTENTION !!!

Friday, June 26, 2009

Salon Mini UIAM

(Post: Bahasa Melayu)
"Salon Mini UIAM di Pusat Pengajian Asasi UIAM, Petaling Jaya menyediakan khidmat rawatan kecantikan khusus untuk pelajar wanita."

Di kediaman pelajar wanita, Mahalah Zainab Jahsy di Pusat Pengajian Asasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Petaling Jaya, terdapat sebuah bilik kecil yang terletak di aras bawah blok berkenaan dengan pelbagai kelengkapan asas bagi rawatan kecantikan wajah.

Walaupun tidak setanding pusat kecantikan atau spa terkemuka, namun perkhidmatan yang diketengahkan pemiliknya itu mampu memberi impak kepada pelanggannya.

'Kecantikan adalah anugerah buat setiap insan, hargai dan peliharalah ia sebaiknya'.

Itulah moto yang tertera di risalah salon yang terletak di pintu masuk salon tersebut.

Mencari keistimewaan Salon Mini UIA, pemiliknya, Nur Ainaa Borhan, memberitahu, walaupun ia baru dibuka sejak dua bulan lalu, sambutan dalam kalangan para pelajar dan kakitangan wanita amat menggalakkan.

Beliau merupakan seorang pelajar matrik jurusan Jurutera Sains Komputer di universiti tersebut, Nur Ainaa, 19, mengambil peluang membuka salon mini di kampusnya berdasarkan pengalaman yang diperoleh daripada ibunya, Norulnaha Abdul Razak, 50, sejak berusia 12 tahun.

Menyedari aurat wanita adalah untuk wanita, memberi ilham kepada Nur Ainaa untuk mengetengahkan konsep rawatan kecantikan berlandaskan hukum syarak.

"Walaupun hari ini pusat kecantikan wajah tumbuh bagaikan cendawan selepas hujan, tetapi ia dilihat masih kurang untuk golongan wanita yang mementing penjagaan aurat."

"Bagi saya, sebagai remaja dan pelajar, tugas kita bukan setakat menuntut dan mencari ilmu malah menjaga aurat dan kecantikan diri."

"Ini adalah peluang terbaik untuk para pelajar dan kakitangan wanita memanjakan diri di samping dapat memberi tumpuan sepenuhnya terhadap bidang kerjaya masing-masing," katanya.

Salon Mini UIA ini ditubuhkan di bawah Perwakilan Mahalah Komuniti Seni dan Budaya.

Di samping menggunakan produk yang digunakan berasaskan buah-buahan dan tumbuh-tumbuhan semula jadi, salon tersebut turut menawarkan harga serendah dua kali ganda berbanding salon lain.

Katanya, harga yang ditawarkan serendah antara RM5 sehingga RM70.

"Dengan tertubuhnya salon mini di dalam kampus ini, sedikit sebanyak ia memberi perubahan kepada diri seorang pelajar dan secara tidak langsung meningkatkan keyakinan diri mereka," ujarnya yang memiliki kulit wajah yang sihat.

Sebagai pelajar tahun kedua semester pertama Nur Ainaa memberitahu, belajar sambil bekerja begitu memantangkan fikirannya.

Selain membantu merawat kulit wajah, kaki, tangan dan kuku, ia sedikit sebanyak membantu dirinya menambah pendapat sampingan tanpa mengharapkan bantuan daripada ibu bapanya.

"Saya harus membahagikan masa untuk belajar dan menguruskan kerja dengan bijak. Alhamdulillah, pengetua mahalah dan rakan-rakan banyak memberi sokongan untuk saya meneruskan perniagaan dalam kampus ini," jelasnya.

Menurut Nur Ainaa, dengan adanya salon di setiap universiti, ia bukan sahaja membantu pelajar menambahkan pendapatan sampingan tetapi meningkatkan kepercayaan diri.

"Mempunyai pendapatan sendiri membantu seseorang itu menguruskan hal kewangan dengan bijak selain dijadikan bekalan selepas tamat pembelajaran nanti," ujarnya.

Sumber: Kosmo! Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::