ATTENTION !!!

Wednesday, April 29, 2009

Perusahaan Coklat BS

(Post: Bahasa Melayu)
"Bahkan lebih membanggakan, coklat dari kampung buatan usahawan bumiputera itu telah berjaya memikat tiga buah syarikat Jerman ketika menyertai pameran coklat dan biskut di Colonge, Jerman baru-baru ini."

Ungkapan Sense of Village Chocolate (Rasa Coklat Kampung) pada coklat Beryiel's Chinno itu bagaikan memberi gambaran dari mana asalnya. Dibungkus rapi persis coklat-coklat luar negara, ia merupakan coklat tempatan yang dihasilkan di Kluang, Johor.

Meskipun berasal dari desa, coklat buatan Malaysia itu mampu menawarkan mutu coklat setanding dengan coklat-coklat import.

Beryiel's Chinno merupakan antara coklat keluaran syarikat Brely's Secret (BS). Selain Beryiel's Chinno, BS turut menghasilkan jenama coklat Brely's Secret dan La Vasse.

"Ungkapan itu seakan-akan memberi makna yang orang kampung juga mampu buat coklat," kata Ketua Pegawai Eksekutif BS, Mohd. Hairul Azizi Amat Tokimin.

"Sebenarnya, coklat daripada industri kecil dan sederhana (IKS) seperti kami sama sahaja mutunya dengan coklat-coklat import dari luar negara. Rasanya pun sama enak. Cuma yang membezakan adalah jumlah yang dapat kami keluarkan," ujarnya sambil memberitahu pihaknya telah menghasilkan 60 jenis coklat.

Hairul, 29, menyifatkan coklatnya semakin mendapat sambutan yang baik daripada penduduk setempat dan para pelancong terutama pelancong-pelancong Singapura.

"Mereka rasa coklat saya, lalu bertanya buat sendirikah? Mereka kata, ia sangat sedap. Mereka beli coklat saya dalam kuantiti yang banyak. Mungkin juga kerana nilai wang mereka yang lebih besar memberikan mereka kuasa membeli yang lebih besar," katanya.

"Tiga syarikat Jerman tertarik dengan coklat kami dan berhasrat untuk memasarkannya di negara mereka," katanya sambil memberitahu BS dijangka memiliki kilang yang lebih besar di Gombak, Selangor pada Ogos ini. Ia dijangka mampu mengeluarkan 23 tan coklat dalam sebulan berbanding 1.5 tan sahaja di kilang di Kluang.

"Ia sebagai usaha untuk menghasilkan produk coklat yang halal. Saya akan pastikan ia bersumberkan yang halal. Saya tahu, terdapat banyak coklat import di pasaran yang tidak halal," katanya sambil memberitahu produknya diluluskan halal oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

"BS baru beroperasi sejak hampir dua tahun lalu tetapi kerja-kerja perusahaan coklat kami telah bermula sejak tahun 2006 lagi. Kami ada menggunakan nama seperti Azwa, tetapi ia sukar untuk memikat hati masyarakat kita."

"Dalam tempoh itu, kami buat kajian dan dapati kebanyakan coklat di dunia menggunakan nama daripada bahasa Perancis atau Latin. Maka, kami terpaksa mengikut keadaan itu jika mahu terus bersaing. Kini, dengan nama seperti Breyl's (yang bermaksud coklat), orang pun tidak tahu itu produk buatan tempatan."

"Tetapi, itu tidak bermakna, kami akan menggunakan nama-nama seperti itu selamanya. Ia cuma strategi sementara. Apabila produk kami sudah dikenali dan diterima masyarakat, kami akan menggunakan nama Melayu," katanya.

Hairul berkata, pihaknya tidak lupa untuk mengharmonikan coklat keluarannya dengan cita rasa tempatan. Mereka menghasilkan coklat berherba tongkat ali, kacip fatimah, roselle dan kayu manis. Selain itu juga, mereka menghasilkan coklat dengan perisa buah-buahan tempatan seperti durian, mangga dan pisang.

Hairul menyifatkan industri membuat coklat merupakan industri yang amat berpotensi di negara ini, cuma masalah utamanya adalah kekurangan sumber koko.

INFO:
Lokasi: Brely's Secret Chocolate House Desaru, Bandar Penawar, Johor

Telefon: 012-2705720 (Hairul)

Sumber: Kosmo! Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::