Shariman Skin Food
(Post: Bahasa Melayu)
"Keinginan memulakan perniagaan berasaskan kosmetik dan penjagaan kulit membuatkan personaliti ini tidak kisah bergiat dalam bidang yang tentunya dimonopoli wanita."
Tiada istilah janggal, segan atau malu bagi Shahriman ketika membuat keputusan menjadi francaisi produk penjagaan diri dari Korea, Skin Food.
Apa yang lebih difikirkan ialah minat mendalam untuk menceburi bidang perniagaan, apatah lagi memikirkan potensi besar produk ini.
Sebelum membuka francais Skin Food, anak muda ini sudah membuka studio rakaman sendiri bersama adik lelakinya sebaik tamat pengajian dalam bidang kejuruteraan audio. Studio itu masih beroperasi hingga hari ini.
"Waktu itu tidak terlintas pun rasa bimbang jika diperli kerana memilih bidang yang sinonim dengan wanita. Ini kerana saya lebih melihatnya sebagai perniagaan yang cukup berpotensi."
"Ditambah dorongan keluarga, saya teruskan hasrat membuka outlet Skin Food. Saya pilih pusat beli-belah Alamanda, Putrajaya sebagai lokasi kedai dan mula mengikuti sesi pengenalan produk," katanya sambil menambah kandungan organik menjadi kelebihan produk Skin Food.
Selepas menceburi bidang perniagaan, Shahriman mula faham kosmetik bagi wanita bukan sekadar ingin kelihatan cantik, sebaliknya mereka juga menitikberatkan soal kandungan supaya kesannya terpancar, terutama dalam aspek kesihatan kulit.
Ditanya penerimaan awal pelanggan terutama wanita apabila menyedari pemilik premis adalah lelaki, Shahriman berkongsi kisah yang akhirnya mengubah gaya dan pendekatan anak muda ini.
"Lazimnya, saya perhatikan dulu sama ada pelanggan wanita ini mudah didekati atau tidak. Jika tidak, saya akan minta staf saya melayan mereka tapi kalau mereka nampak okay, saya sendiri akan dekati mereka," katanya.
"Tidak ada masalah bagi golongan lelaki untuk bekerja dalam bidang kecantikan kerana orang ramai kini berfikiran terbuka. Apa salahnya perniagaan ini dipilih jika menjana keuntungan tinggi," katanya.
Sumber: Berita Harian Online
Foto: web SkinFood
0 comments:
Post a Comment