ATTENTION !!!

Tuesday, May 31, 2011

Sayur Organik Badan Amal Nur Zaharah

(Post: Bahasa Melayu)
" Badan Amal Nur Zaharah (BANZ) membuktikan usaha berterusan, iltizam tinggi, kreatif dan menggunakan peluang sebaiknya sebagai 'resipi' kejayaan dalam membantu golongan kurang bernasib baik hidup lebih terbela. "

Ditubuhkan pada 2005, BANZ terletak di di Lot 27797 Kampung Sum Sum Hilir, Janda Baik, Bentong, Pahang didirikan di tanah wakaf seluas 1.5 ekar yang memiliki bangunan asrama dua dan setingkat, sebuah pejabat dan sebuah wakaf serba guna.

Kini, 51 penghuni mendapat perlindungan daripada BANZ terdiri daripada latar belakang berbeza termasuk anak yatim, miskin, mangsa dera dan rogol yang diterima daripada laporan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Menariknya, BANZ tidak hanya bergantung harap kepada sumbangan yang diterima malah bertatih memulakan projek pertanian berskala sederhana bagi menjana pendapatan.

Pengurusnya, Yahya Yusof berkata pihaknya tidak berdiam diri malah menggunakan peluang melaksanakan projek tanaman sayur organik bagi mencari pendapatan tambahan.

"Projek tanaman sayur organik ini kami jalankan di kawasan asrama lelaki di Kampung Chemperoh yang diberi secara percuma seorang hamba Allah selepas penempatan awal yang kami sewa di Kampung Sungai Lampin terbakar."

"Selepas kebakaran itu, kami turut menerima sumbangan keperluan harian daripada pen�duduk kampung. Sayur organik yang dihasilkan, kami pasar terus ke kawasan penempatan di Lembah Klang."

"Setiap Khamis, kami membawa 20 bakul sayuran terus ke rumah pembeli yang mana setiap bakul bakal berisi tiga kilogram sayur berlainan jenis," katanya.

Beliau berkata, perbelanjaan yang perlu ditampung badan terbabit berjumlah RM25,000 setiap bulan.

"Perbelanjaan itu termasuk makan minum, yuran persekolahan (akademik dan agama), pengajian staf, pengangkutan serta aktiviti hujung minggu."

"Alhamdulillah, ramai individu bermurah berhati memberi sumbangan, tetapi kami berasakan sudah tiba masanya berikhtiar mempelbagaikan sumber kewangan."

Yahya berkata, permintaan sayur organik cukup menggalakkan.

"Bagi tiga kilogram sayur itu kami jual dengan harga RM35. Berkat usaha keras kami lakukan ini mampu menjana pendapatan sehingga RM1,000 sebulan," katanya.

Beliau berkata, bagi meningkatkan hasil, pihaknya merancang memaksimumkan penggunaan tanah kosong untuk pertanian.

"Kami berharap ada pihak yang berminat membantu membina beberapa rumah sayur yang dianggarkan menelan kos RM10,000 hingga RM12,000 setiap satu."

"Selain daripada tanaman sayur organik beberapa produk lain turut dikembangkan antaranya membuat kraftangan, batu sungai, buluh, ikan kolam serta program korban dan aqiqah," katanya.

Justeru, orang perseorangan atau syarikat korporat yang ingin melakukan amal jariah, salurkan ke akaun Badan Amal Nur Zaharah (BANZ) Pahang 564726100594-Maybank.

Maklumat lanjut, hubungi Yahya Yusof di talian 012-6271549 atau 017-2347040.

Sumber: myMetro
Foto: blog Janda Baik

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::