ATTENTION !!!

Sunday, May 15, 2011

Pengumpul Basikal Antik

(Post: Bahasa Melayu)
" Minat menunggang basikal sejak kecil mendorong Musa Hussin, 52, mengumpul basikal lama sejak lima tahun lalu. "

Musa dari Kampung Aman, Lorong Fajar berkata, hingga kini dia mempunyai 15 basikal yang setiap satunya mempunyai keunikannya tersendiri termasuk harga mencecah ribuan ringgit.

"Oleh kerana terlalu minat mengumpul basikal lama, saya menjelajah ke seluruh negara bagi mendapatkannya, malah pernah membelinya hingga ke Indonesia."

"Basikal yang saya miliki ini pernah dipasarkan sekitar tahun 50-an hingga 70-an," katanya.

Antara koleksi basikalnya adalah daripada jenama British Small Arm (BSA), Royal Enfield, Raleigh, Hercules, Sunbeam, Robin Hood, Chopper, Hopper dan Road Puppy.

Setiap basikal itu memiliki keunikannya sendiri kerana setengahnya memiliki meter, jam, kunci tengkok, loceng tembaga, tayar dan kualiti badan basikal itu sendiri.

"Memang sangat susah mendapatkan alat ganti basikal ini kerana pihak kilang menghentikan pengeluarannya."

"Jadi, saya terpaksa mencari alat ganti dengan berhubung dengan persatuan basikal yang ada di dalam dan luar negara," katanya.

Katanya, ada pihak ingin membeli basikalnya menawarkan harga hingga mencecah RM3,000, tetapi menolaknya kerana sangat sukar mendapatnya kembali.

Musa berkata, selain mengumpul basikal antik, beliau turut menyertai pelbagai pertandingan basikal antik, malah pernah beberapa kali memenangi hadiah selain diundang Kelab Gerek Tua Alor Setar (Getuas) yang diwakilinya ke majlis perkahwinan, ulang tahun kemerdekaan dan perarakan sekolah.

"Selain mengumpul basikal lama sebagai hobi ia juga merapatkan lagi hubungan kekeluargaan kerana semua anggota keluarga saya juga berminat dengan hobi ini selain mendapat lebih ramai kenalan," katanya.


Sumber: myMetro

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::