ATTENTION !!!

Wednesday, April 29, 2009

Chikos Vatos Chopper

(Post: Bahasa Melayu)
"Bermula dengan sekadar suka-suka tetapi kini hasil ciptaan mereka semakin semakin mendapat perhatian dan tempahan termasuklah sebuah tempahan khas daripada sebuah hotel yang meletakkan basikal ciptaan Boy di lobi hotel sebagai tarikan."

Harus diingat kemahuan mengatasi segala-galanya, cuma perlukan ketekunan, ketelitian, kesungguhan serta sokongan orang di sekeliling.

Negara kita juga mempunyai 'Malaysian Chopper' tetapi bukannya motosikal tetapi menggunakan basikal yang diubahsuai menggunakan idea motosikal Chopper serta jenama lain.

Seorang anak muda, Ahma Saifuddin Yusuf, 29, atau lebih dikenali dengan gelaran 'Boy' adalah peminat fanatik motosikal Chopper dan kini menterjemahkan minatnya dengan mereka cipta basikal Chopper berpangkalan di Wangsa Maju, Kuala Lumpur.

Memang pelik tetapi sangat menarik melihat kemampuannya yang kini sudah pun menyiapkan 15 buah basikal pelbagai jenis sejak tiga tahun lalu.

Semuanya dibuat kerana minat dan sekadar mencari keseronokan jiwa anak muda.

Hasil dorongan rakan karibnya, Azlan Saidin, 35, Amir Zakaria, 26, Aidi Azha Mohd Tahir, 30, dan Firdaus Yahya, 29, kini Boy menumpukan sepenuh masa kepada merealisasikan minat dengan bantuan dan sumbangan mereka.

Beliau hanya mengguna semula barangan terpakai dan ditokok tambah dengan produk tempatan yang diubahsuai mengikut kehendak pelanggan serta kreativiti mereka dengan mencuba menjadikan basikal itu seolah-olah 'motosikal Harley Havidson' atau Chopper.

"Saya mempunyai banyak idea, buat lakaran. Kawan-kawan banyak membantu, ada yang mengecat, mengimpal dan memberikan idea. Kami sering berkumpul dan mengayuh bersama," katanya.

Selepas peminat basikal Chopper itu semakin ramai, Boy membuat keputusan menubuhkan satu kumpulan peminat basikal yang dinamakan Chikos Vatos Chopper (CVC).

Mengenai idea menamakan kumpulan itu, Boy menjelaskan ia mengenai kisah hidupnya yang membawa masuk budak kampung yang minat kepada motosikal jenama Chopper.

Setiap basikal akan dijual mengikut corak dan jenis yang dikehendaki pelanggan. Kebiasaannya ia dijual pada harga RM800 ke atas tetapi secara puratanya ia melebihi nilai RM1,000. Semua pendapatan itu akan digunakan untuk membuat modal pusingan mendapatkan bekalan barang dan peralatan.

Jika tidak mempunyai tugasan khas, boy bersama rakan CVC akan mengayuh basikal istimewa itu di tengah kota Kuala Lumpur dan kehadiran mereka memang menarik perhatian umum. Ini memberi kepuasan tersendiri kepadanya kerana berjaya mempamerkan hasil kreativiti yang berfungsi elok.

INFO:
Tema dan jenis basikal ciptaan Boy:
- Chopper
- Low Rider
- Springger
- Klasik corak 50-an

Sumber: Berita Harian Online

Bookmark and Share

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Archive

Unique Visitors

More Ideas to Make Money

Business Blogs Entrepreneurship Blogs - SatuJutaIdea

::::: Satu Juta Idea | Berkongsi Idea Menjana Pendapatan ::::: Copyright © 2008-2011 SatuJutaIdea :::::

::: Setiap artikel, foto, logo, jenama dan trademark adalah hakmilik pemiliknya. :::
::: Idea yang dikongsi di sini adalah sebagai panduan sahaja. Kejayaan menjana pendapatan adalah bergantung kepada pelbagai faktor dan risiko. :::